Skip to main content
home-page
home-page

Other ideas

Do you have more ideas to turn Brussels into a better city?

Do you have more ideas to turn Brussels into a better city?

265
48

These ideas were submitted already

Random
Popular
Recent
Again show 24 random contributions out of 265
Buy4Jobs
Vele mensen kopen online op Amazon, Bol, Coolblue, Alibaba en laten eten brengen door Uber/Deliveroo... Waarom kan er geen 'lokaal' platform zijn waarbij de lokale handelaars hun produkten te koop stellen gecombineerd met de 'lokale' leveringsdienst, bij voorkeur via fiets, elektrische scooter .... De winst die gerealiseerd wordt door het platform kan geïnvesteerd worden in onderwijs, aanplanten van bomen ...
Filip B.
0 1
Sign in to vote
Beboet halt houdende auto's ('pas garé') op fietsstrook
De zones van de rijbaan naast geparkeerde auto's staat vaak vol met auto's van mensen die 'even' een boodschap doen. Soms een half uur of langer. Soms vertrekt de chauffeur gewoon en zet de alarmlichten aan. Soms staat er een hele file van zulke 'niet-geparkeerde' auto's achter elkaar. Fietsers en auto's moeten uitwijken naar de andere weghelft, of halt houden, waardoor gevaarlijke situaties ontstaan. Vooral voor fietsers. Kan de politie, die in het kader van de veiligheid rond Corona nu zo op samenscholingen en andere onveilige situaties heeft toegezien, ook deze gevaarlijke situaties gaan controleren? Beboet auto's die daar staan, zelfs als er een chauffeur in zit. Dan is dit ongetwijfeld gauw afgelopen en verbetert de verkeersdoorstroming en de veiligheid. Het kan samengaan met een sensibiliserings-campagne. Voor auto's is het simpel: is er geen parkeerplaats voor de deur van een winkel of vriend, dan moet je gewoon een beetje verder rijden. Of de volgende keer met de fiets komen.
L. J.
0 0
Sign in to vote
Investeren in de leefbaarheid van Brussel
- Opsinjoren (poetsproject in Antwerpen) => Lentepoets in heel Brussel - Straatfeestjes, wijkfeesten ondersteunen of mede organiseren
Raïssa P. from Minderhedenforum
0 0
Sign in to vote
Bouwstop
Minder leegstand = geen nieuwbouw. Terkamerenbos autoloos maken.
postkaart ✉.
0 0
Sign in to vote
Verkeerslichten afstellen.
De zebrapaden die verkeerslichten hebben, veranderen te vlug. Ik ben nog niet veilig op de andere stoep geraakt! Maria R.
Postkaart ✉.
0 0
Sign in to vote
Renovatie justitiepaleis. Wanneer?
Het justitiepaleis is een van de mooiste constructies in Brussel. Helaas moeten we met lede ogen toezien op het meer en meer vervallen van dit prachtige gebouw. In andere landen zouden ze trots zijn op een dergelijk bouwwerk, en het onderhouden. Maar hier wordt geld gevonden voor allerlei onnozele constructies en veranderingen in de stad, maar niet voor zoiets waardevols als het justitiepaleis. Waarom er geen toeristische trekpleister van maken en er entree voor vragen. Al is het maar 5 euro per persoon. Met het aantal toeristen in onze stad zou er al snel genoeg geld zijn om de werken aan te vangen. Net als de Sagrada Familiale in Barcelona en de Acropolis in Athene zouden de toeristen dan de noodzakelijke gelden binnenbrengen.
rudy c.
0 1
Sign in to vote
Wijkvuilnisbakken
Brussel kampt al lang met een straatvuilnis probleem. Overal zitten er vuilniszakken tegen de gevels en zodra het hard regent of er wind is, heb je zelfs vuilniszakken op straat. Deze vuilniszakken trekken ook ongedierte en vossen aan die de zaken openscheuren. Dit maakt de stad heel onaangenaam voor zowel de inwoners als toeristen. Mijn idee is om vuilnisbakken/containers te installeren per wijk. Inwoners kunnen dan hun vuilniszaken in de containers leggen op eender welke dag. Het maakt de stad mooier en het leven van de inwoners makkelijker. Trouwens, dit gebeurt al in de meeste steden van Nederland, Spanje en Frankrijk!
Maarten D.
0 2
Sign in to vote
Steps/fietsen
“Il faut installer des règles sur l’utilisation des vélos et des trotinettes dans l’espace public, parce qu’ils sont partout maintenant et c’est difficile pour les pietonniers”
inburgeraar _. from bon
0 0
Sign in to vote
Elektrische vuilniswagens die 24/24 de stad proper houden
Naar het model in Barcelona waar doorheen de dag kleine elektrische vuilniswagens rondrijden om vuil op straat tegen te gaan. Een propere stad is een aangename stad. Een aangename stad lokt toeristen. Toeristen brengen geld in het laadje. Geld kan je gebruiken voor andere zaken. 1x per dag vuilnis ophalen is in een grootstad als Brussel gewoon onvoldoende. Het is ook een grote ergernis van iedereen om doorheen de dag langs alle vuilniszakken of weg geworpen papiertjes op straat rond te lopen. Mijns inziens een goede investering, geen kost, gezien de leefbaarheid van de stad hiermee een enorme boost krijgt.
Siebe C.
0 0
Sign in to vote
Urbanisatie - Neder Over Heembeek
Maak van de François Vekemansstraat een verkeersvrije straat, alleen met een tramlijn. Lekkere terrasjes voor cafe's, restaurants, theehuizen, groene verlenging van schoolspeelplein, aansluiting op mooie P. Benoitplein. De straat verloedert stilaan, veel leegstand, auto's en moto's rijden soms en lang veel te snel, winkels gaan dicht, die verhoogde remzones voor auto's hebben ook hun nadelen (Mutsaardstraat). De Oorlogskruisenlaan heeft brede in overvloed, dus gun haar bijkomende auto's. Zij overdondert de Beukennootjeslaan met haar hoge appartementen, en tel daar dan het grote bestaande niveauverschil bij naar het kanaal toe. In de Vekemansstraat is het goed residentiëel wonen, er is wat te zien, ze is actief, is historisch boeiend, een kerk, een oorlogsstandbeeld, een kerkhof, scholen, zorgcentrum, bibliotheek, handelszaken, ... Als de tram er dan toch komt, zou ik aanraden om akoestische remmen te leggen in de straat. Jan F.
postkaart ✉.
0 0
Sign in to vote
Kleurige tram
Maak Brussel wat kleurrijker en origineler door de trams te laten beschilderen door (Brusselse, Belgische) kunstenaars.
Franciska B.
0 0
Sign in to vote
Téléphone public
Nous aimerons avoir des téléphones public où on peut se connecter à internet, envoyer des fax ou les recevoir. Chaque cabine téléphonique disposera d'un numéro. Il serait possible de visualiser une carte Google Map, d'une connexion WIFI (hotspot) et la possibilité de recharger ses G.S.M. - Arnaud D.
Postkaart ✉.
0 0
Sign in to vote
Kiezen voor de zwakke weggebruikers.
Durf te kiezen voor de zwakke weggebruikers! (1) Een stedelijk tolsysteem om het privégebruik van personenauto's terug te dringen zoals de Congestion Charge in London. (2) Overal (!) tram en bus een vrije baan. (3) Grote parkeerterreinen buiten de stad met goedkoop busvervoer zoals in Den Bosch. (4) Verhoog parkeergeld zoals in Amsterdam 7€ per uur. (5) Meer autovrije ruimtes. (6) Heel Brussel 30 km/uur. Plus handhaving! Wangedrag bekeuren en rijbewijs ontzeggen. Herman H.
Postkaart ✉.
0 0
Sign in to vote
Beleidsplan voor meer families in het stadscentrum (of tegen de stadsvlucht)
Een beleidsplan uitstippelen om families aan te moedigen zich in Brussel te vestigen (en er te blijven wonen, ook als er kindjes komen), meer bepaald in het historische stadscentrum, waar nood is aan geëngageerde bewoners die zich op lange termijn in hun wijk investeren en mee zorgen voor verbinding (ipv nog meer toeristen): - incentives voor bouw/ renovatie van woningen met meerdere kamers (ipv studio's, koten, mini-appartementjes of toeristenverblijven) - verbod om bestaande eensgezinswoningen nog om te vormen tot verschillende appartementjes. - Verplichting bij bouwen/renoveren om een groot % woningen te voorzien met min. 3 à 4 slaapkamers - Premies aan werknemers die zich in Brussel vestigen (ipv pendelen) - Groot communicatieplan over voordelen van leven in stad(scentrum): cultureel aanbod, alles vlakbij, winkels langer open, eventueel geen wagen meer nodig, enz.
Pascale D.
0 0
Sign in to vote
Geen vrachtwagenverkeer en geen auto's.
Auto's weg uit het centrum, geen vrachtwagenverkeer in het centrum, meer eenrichtingsstraten, veiligere fietspaden afgescheiden van de weg, meer fietsrekken plaatsen in het centrum. Geen extra nachtwinkels, pita-zaken, telefonieshops. Meer banken in openbare ruimtes. Hardere repressie van de kleine criminaliteit en vandalisme. Ann-Sofie D.
Postkaart ✉.
0 0
Sign in to vote
Betaalbaar wonen voor jongeren
Sommigen van ons worden heel vlug autonoom. Wij willen dat in de toekomst Brussel inzet op betaalbare woningen en dat er meer diensten jongeren begeleiden naar die woningen. Jongeren moeten een absolute prioriteit krijgen binnen het woningenbeleid.
Live sessie . from D'Broej - Centrum West - Big Three-jongeren
0 0
Sign in to vote
Leefbaar Brussel
Geen nieuwbouw op bestaande groene of braakliggende terreinen. Meer groen/bomen, minder auto's. Compost in alle scholen en VGC gebouwen. Shuttlebus vanuit Noordstation delen. Dringend verplicht belasten van opgepompt grondwater op werven. Emmy K.
postkaart ✉.
0 0
Sign in to vote
Autoloze zondag.
Fietsbeleefdheid bij automobilisten. Eén autoloze zondag per maand. Meer eenrichtingsstraten. Kwinten W.
Postkaart ✉.
0 0
Sign in to vote
Deeltijds werkloos.
Vanwege de economische crisis die eraan zit te komen, zullen veel bedrijven in de problemen komen en veel mensen werkloos worden. In plaats van volledige werkloosheid kunnen mensen vier dagen werken, één dag werkloos, om zo in het werkcircuit te blijven. Goedbetaalde managers en politici zouden een deel van hun loon moeten laten vallen. Elly W.
Postkaart ✉.
0 0
Sign in to vote
Meer containerparken die gemakkelijk toegankelijk en waar je niet lang moet aanschuiven
Er zijn ECHT te weinig containerparken in Brussel. Het park aan de Van Praet Brug is bovendien moeilijk om in te manoeuvreren. Als er meer parken zouden zijn, zou er minder zwerfvuil zijn, denk ik.
Katrin N.
0 1
Sign in to vote
Voetganger- en Fietszone langs het kanaal
Het kanaal loopt centraal door Brussel van Laken tot in Anderlecht. In plaats van aan elke zijde een rijbaan en fietspad aan te leggen zou het nuttig zijn het autoverkeer te centraliseren aan 1 kant van het kanaal. De andere zijde van het kanaal kan dan autovrij/luw worden gemaakt en verplaatsingen in Brussel voor voetgangers en fietsers bevorderen. Dit zou nog extra ondersteund kunnen worden met de aanleg van een wandel/fietsdijk op deze autovrije/luwe kant volledig doorheen Brussel. Andere steden hebben dit concept al succesvol toegepast (bvb. Parijs, Londen). Men kan dit idee verder doortrekken door in plaats van fietspaden aan te leggen langs grote banen in Brussel, parallel kleinere autoluwe straten aan te duiden (bvb. enkel voor fietsers en plaatselijk verkeer), om op deze manier het gemotoriseerd verkeer beter af te scheiden van de zwakkere weggebruikers en mobiliteit in de stad te bevorderen.
Ellen C.
0 1
Sign in to vote
Minder verkeerslawaai: geen kaseien op autoweg
Bestraat wegen waarop auto's rijden met asfalt in plaats van kasseien, en doe er dan ook gelijk wat verkeersdrempels in zodat auto's niet te hard rijden. Het wordt veel stiller. Voor fietsers rijdt dat ook beter. Kasseien kunnen (voor het mooi) in parkeervakken, als decoratierand, plantenbakken etc.
L. J.
0 2
Sign in to vote
Netheid in de parken
Kinderen zijn verplicht om hun behoeftes tussen de struiken te doen. In iedere park een urinoir en een Turks wc aangepast aan kinderen voorzien. Liefst geen toilette papier wel een sproeier.
Razia A.
0 0
Sign in to vote
Chaotische stad
Het deel van de Waterloosesteenweg dat op Ukkel ligt - de Bascule - ligt er heel verloederd bij. Het is er vuil, lelijk, chaotisch en het verkeer zou veiliger kunnen. Damien A.
postkaart ✉.
0 0
Sign in to vote
Again show 24 random contributions out of 265