Skip to main content
home-page
home-page

Leren

Hoe kan Brussel mee je talenten versterken?

Brusselaars hebben heel wat talent. Hoe kunnen zoveel mogelijk Brusselaars een vorming of opleiding volgen die bij hen past? Hoe maken we van de vele talen in Brussel een echte troef? Hoe zorgen we ervoor dat alle jongeren een diploma of getuigschrift halen? Hoe kunnen we je ondersteunen om te (blijven) leren? Wat heb je in je vrije tijd nodig om je passies of talenten te ontwikkelen? Ken je goede voorbeelden die Brussel kunnen inspireren? Waar droom je van? 

143
52

Deze ideeën werden reeds ingediend

Willekeurig
Populair
Recent
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 143 bijdragen
Meertalig onderwijs
In deze ultra diverse stad en hoofdstad van Europa is meertalig opgroeien een kans en een noodzaak. Dat kan moeiteloos via goed meertalig onderwijs. Het voorbeeld van de Duitstalige Gemeenschap in België waar al 40 jaar geleden immersie-onderwijs de regel was, toont dit aan. Duitstalige Belgen spreken bijna allemaal minstens 2 of 3 talen vlot. Aan het einde van het middelbaar kiezen de Duitstalige belgen voor studies of werk in de eigen regio, in Duitsland, Nederland of Wallonië. Hun kansen zijn dus x maal groter. Eentalig Nederlandstalig onderwijs in Brussel is nadelig voor onze kinderen. Hun kansen worden hiermee beperkt. Zeer veel wetenschappelijke studies tonen aan dat wanneer men van jong af aan een tweede taal leert, dit gemakkelijk gaat. Bovendien leert men daardoor ook makkelijker nog een derde of vierde taal. Dit moet niet ten koste van het Nederlands gaan. Ook dat toont de ervaring in de Duitstalige Gemeenschap aan: ze is nog steeds Duitstalig en niet verfranst.
katleen v.
0 0
Log in om te liken
Fighting racism in schools
I like my school because it is close to where I live but I do not like that a lot of the teachers and students are racist. We could improve this by organizing courses about racism in which people testify what it is like to experience racism so often.
Feest van jonge nieuwkomers in Brussel -.
0 0
Log in om te liken
Echt brede scholen
Scholen langer open houden. School aanvullen met allerlei activiteiten die de talenten van kinderen en jongeren aanscherpen. Iedereen zelfde kansen bieden door hen toegang te geven tot een gelijk aanbod. De extra uren kunnen ook gebruikt worden voor remediëring of differentiatie.
Nele C.
0 1
Log in om te liken
Ilot De Fabrication: Een ontmoetingsplek voor makers.
De corona-crisis heeft ons nog meer doen inzien dat we de fabricatie en reparatie kennis dicht bij huis moeten houden. Elke gemeente zou naast een bibliotheek, een gemeenschaps- of cultuurcentra en een sporthal ook een Makersatelier moeten voorzien. Een plek waar men kan leren fietsen repareren, audio boxen installeren, permacultuur toepassen. Maar ook toegang krijgt tot een groot hout en metaal atelier, een fab lab en deelbibliotheken voor materialen en tools. Waar iemand kan worden opgeleid om een ambacht te leren en nieuwe bedrijven in de fabricatie kunnen opstarten.
Yannick S. van Tournevie
0 0
Log in om te liken
Taallessen
Goedkopere Franse lessen voor Vlaamstaligen om meer jobmogelijkheden te creëren en een kans te krijgen Evelyn V.
postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Kennis Nederlands bij het overheids/stadspersoneel
Ik wil zeker geen taal-discussie uitlokken! Toch stel ik vast dat ik bijna steeds in de Franse taal te woord word gestaan door gebrek aan talenkennis. In elke wereldstad worden er meerdere talen gesproken, dus ook Brussel. Ik respecteer hun communicatie. Maar met overheids/stadspersoneel zou men toch min of meer bilingue/trilinque moeten zijn. Sensibilisering is dan ook meer dan welkom. Vriendelijke groeten, Geert L.
Geert L.
1 1
Log in om te liken
Meer over Brussel
Ik zou graag meer info krijgen op school van bekende plaatsen van Brussel en van de geschiedenis van de stad.
Feest van jonge nieuwkomers in Brussel -.
0 0
Log in om te liken
Verschillende talen spreken
Veel kinderen spreken bij hun thuis Nederlands, Frans en Engels. Laat de kinderen toe om tijdens de opvang (naschool en vakanties) hun eigen taal te spreken. Hierdoor horen de andere kinderen die taal waarop ze zullen proberen deze te gebruiken. Aangezien de taal niet meer zo vreemd is zullen ze tijdens de taallessen de taal beter begrijpen en kunnen leren. Ook al doen ze een technische of een beroepsopleiding ze zullen beter de andere talen begrijpen en durven spreken waardoor hun kans om werk te vinden vergroot ook zonder een universitaire opleiding
Elisabeth K.
0 2
Log in om te liken
Kennismaking met de historische stad op maat
Vele jonge Brusselaars kennen de geschiedenis van hun stad niet. Spijtig. Jonge vrijwilligers opleiden die de geschiedenis van de stad op creatieve en ludieke wijze leren kennen aan een breder doelpubliek. The must.
Rudy R. van D'Broej Centrum West
0 0
Log in om te liken
Interactieve lessen, op maat van jongeren
Wij stellen voor van de lessen korter te maken, interactiever en meer praktijk gebonden. Veel van wat we leren, gebruiken we later nooit meer. Wij willen zelf ook meer kiezen welke lessen we willen volgen.
Live sessie . van D'Broej - Centrum West - Big Three-jongeren
0 0
Log in om te liken
Digitale kloof dichten bij kwestbare jongeren.
Het verhuren van een computer voor één schooljaar aan eventueel sociale tarieven of via een beurs.
Raïssa P. van Minderhedenforum
0 0
Log in om te liken
Tweetalige scholen
Geef kinderen tweetalig onderwijs vanaf de kleuterschool. Zo zorgen we ervoor dat ze later geen kansen missen op de arbeidsmarkt door onvoldoende kennis van een van beide talen.
inburgeraar _. van bon
0 0
Log in om te liken
Extra taalondersteuning voor mensen die onmiddellijk kunnen beginnen werken
Er zijn heel veel mensen met werkervaring, hoger onderwijs-diploma en een goed CV. Deze mensen kunnen ondersteund worden door vrijwilligers om sneller het Nederlands te leren zodat zij onmiddellijk op de arbeidsmarkt aan de slag kunnen gaan.
inburgeraar _. van bon
0 0
Log in om te liken
Modulaire repetitieruimtes voor in leegstaande gebouwen
Er is een groot tekort aan repetitieruimtes voor muzikanten in Brussel. Tegelijkertijd is er een enorme hoeveelheid leegstand in kantoorgebouwen en handelszaken. Dmv modulaire geïsoleerde panelen zou het mogelijk zijn om zeer snel en efficient ruimtes te bouwen binnenin leegstaande panden om muzikanten hun broodnodige ruimte te geven. Doe dit onder de noemer van de antikraakwet. Op die manier geef je ook invulling en inkomsten aan leegstaande gebouwen. Wordt het pand verhuurd of verkocht zijn die ruimtes snel afgebroken om te verhuizen naar de volgende locatie.
Steven J.
0 2
Log in om te liken
Leren ruzie maken
Workshops met rolspelen om te leren praten en onderhandelen met elkaar. Als ik zie hoe de grootmachten het doen, Trump, Putin, etc... dan krijg ik schrik. Op straat is het niet anders: recht van de sterkste. Maar zelf zou ik graag meer de kracht en kunst van het woord beheersen. Opleidingen onderhandelen aan bepaalde prive scholen kosten soms 5000 Euros voor maar drie dagen les, in groep. Schandalig. Zoiets gratis of betaalbaar aanbieden. Zelf kreeg ik in school zo les dat we gewoon heel de dag van het bord overschreven. Maar ik zou liever discussiegroepen zien etc... als dat vandaag de dag nog niet is. Leren debatteren. Leren argumenteren. Leren onderhandelen. Leren communiceren. Das heel erg van belang in het leven. Rolspelen kunnen helpen onder begeleiding van goede professionals en experts. Daar heeft iedereen baat bij denk ik. In plaats van elkaar de schedel in te slaan of een raket af te vuren. Het begint van kindsbeen af. Dan hebben we later meer politici die excelleren.
Kristof B.
0 0
Log in om te liken
Task Force “Diversiteit voor de klas”
“Sara zou graag in de toekomst juf willen worden, een juf zoals haar eigen juf, die ze aanbidt. Maar eerst, zei ze, moet ze blank worden, want ze heeft nooit in haar leven een zwarte juf gezien.” (Chika Unigwe) Brussel is een van de meest diverse steden ter wereld, maar het lerarenkorps is geen afspiegeling van deze diversiteit. Dat betekent dat we kansen missen op het vlak van herkenbare rolmodellen voor kinderen, voeling met de thuissituaties van gezinnen, kennis van de positie en leefwereld van minderheden, communicatie met de ouders, … Om hier verandering in te brengen is meer nodig dan enkele kleinschalige projecten. Mijn voorstel is om alle krachten te bundelen in een task force die als opdracht heeft om hier op korte termijn verandering in te brengen. Breng de top van basis-, secundair en hoger onderwijs (lerarenopleidingen) in Brussel samen met enkele andere partners (VGC, Minderhedenforum, jeugdwerk, …) en bouw verder op de bestaande expertise van projecten als De Baobab.
Stijn H.
0 0
Log in om te liken
Tweetalig onderwijs in Brussel
Ik zou het erg innovatief vinden wanneer er echte tweetalige scholen zouden komen in Brussel. Geen immersieonderwijs zoals dat nu al bestaat, maar innovatief onderwijs waar de twee landstalen evenredig aan bod komen, met de helft van het lerarenkorps afkomstig uit de ene landstaal, en de andere helft uit de andere landstaal. Het kan ook om tweetalig onderwijs bestaan met andere talen zoals het Engels, Spaans... Als Europese hoofdstad mag Brussel daar best meer inspanningen voor doen en er ook als troef mee naar buiten komen. De leerlingen worden zo gerecruteerd, dat er evenredig veel leerlingen aanwezig zijn uit elke taal. Het moet een voorbeeld worden dat samenleven werkt, dat België werkt, dat we enkel door elkaar te verstaan verder komen in deze wereld.
Olga S.
0 1
Log in om te liken
Lessen die aansluiten op de leefwereld van jongeren
Wij stellen aan om de lessen meer te laten aansluiten op onze leefwereld. Als we school verlaten zijn we niet altijd goed voorbereid op de realiteit van elke dag. Wij willen leren een budget te beheren, papieren in te vullen en een kijk krijgen op onze rechten en plichten als jongeren.
Live sessie . van D'Broej - Centrum West - Big Three-jongeren
0 0
Log in om te liken
Huistaakbegeleiding
Meer aanbod en huistaakbegeleiding financieren. VGC geeft geen financiële ondersteuning voor huiswerkbegeleiding. Maar scholen geven huiswerk en niet alle ouders kunnen het huiswerk goed begeleiden thuis. Het vraagt veel tijd voor ouders, geeft stress en heeft gevolgen op het samenleven en het deelnemen aan activiteiten.
medewerker _. van bon
0 0
Log in om te liken
Ieder kind een stoel: volg kinderen die aanmelden maar geen plaats krijgen op en maak plaats
Al sinds het online aanmelden voor het basisonderwijs in Brussel werd ingevoerd vallen er jaarlijks vele tientallen kinderen naast een stoel. De Vlaamse Overheid volgt dit niet echt op. Nochtans hebben ze door de aanmelding de contactgegevens van de ouders. Volg elk gezin op wanneer een kind werd aangemeld maar geen plek kreeg toegewezen. Zorg dat er tegen de start van het schooljaar voor ieder kind een plek is.
Lieve W.
2 0
Log in om te liken
Ludieke toneellessen inlassen in het lager onderwijs om het taalniveau van onze kinderen te verhogen
Dit vond ik op juf Anke.NL : " Lesideeën voor een dramales Drama als orthopedagogisch middel Drama kan ingezet worden als orthopedagogisch middel. Hierbij gaat het erom dat de groepssfeer verbeterd wordt, dat kinderen zichzelf en elkaar beter leren kennen en dat sociale vaardigheden verder ontwikkeld worden. Verder zijn er verschillende dramaspelletjes gericht op de waarneming en concentratie. Op deze pagina een aantal kortdurende spelletjes waar geen materiaal voor nodig is." In onze scholen zouden deze spelletjes niet alleen de sociale vaardigheden ontwikkelen maar eveneens het taalniveau verhogen. Tijdens de socio-culturele activiteiten op woensdagnamiddag zouden eveneens dramalessen ingelast kunnen worden (half sport en spel - half dramales) want op dit moment vergeten de kinderen zeer dikwijls om Nederlands te praten.
Fabienne B.
0 0
Log in om te liken
Brussel, hoofdstad van de Europese talen
Brussel moet meer in de markt gezet worden – naast als hoofdstad van Europa - als hoofdstad van de Europese talen. Iedereen zou alle Europese talen en alle andere talen die in Brussel worden gesproken moeten kunnen leren in scholen, avondonderwijs maar ook peer-to-peer (dialoogtafels, taalbuddies…). Nu ligt de focus heel erg op Nederlands (of Frans) leren maar ook voor andere talen moeten gevaloriseerd worden en ook voor hen kan Brussel een leercentrum worden. Vb. Perugia in Italië.
Online sessie 💭. van 17 juni 2020
0 0
Log in om te liken
Meer uitstapjes met school, de wereld verkennen
De subsidies voor uitstapjes van de vgc moeten meer investeren in vervoer van de leerlingen. Busvervoer is erg kostelijk en steeds meer scholen hebben hun eigen bussen moeten verkopen. Toch is het voor anderstalige leerlingen belangrijk om niet alles "uit boeken" te leren. Ik ken veel scholen die erg gemotiveerd zijn om op uitstap te gaan en de extra organisatie erbij te nemen, maar die het vervoer niet geregeld krijgen. Idem met zwemlessen en het vervoer naar het zwembad. Misschien kunnen bussen van MIVB hierbij ingezet worden?
An D.
0 2
Log in om te liken
Stimuleren van lerarenberoep bij Brusselse leerlingen met migratieachtergrond.
Er is nood aan taalondersteuning en positieve acties zodat studenten hun opleiding succesvol kunnen starten en afmaken.
Raïssa P. van Minderhedenforum
0 0
Log in om te liken
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 143 bijdragen