Skip to main content
home-page
home-page

Gezond leven

Hoe kunnen we gezonder leven in Brussel?

Alle Brusselaars hebben recht op een gezond leven. Hoe vinden alle Brusselaars de weg naar de juiste zorg? Hoe krijgen we iedereen in onze stad meer aan het bewegen en aan het sporten? Wat heb je nodig om je goed in je vel te voelen in Brussel? Ken je goede voorbeelden die Brussel kunnen inspireren? Waar droom je van? 

241
40

Deze ideeën werden reeds ingediend

Willekeurig
Populair
Recent
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 241 bijdragen
Maak van grote bomenlanen echte groene leefbare longen met educatieve tuinen en sociale rustpunten.
Maak van een aantal grote lanen met in het midden bomen zoals de Parklaan in St Gilles , een echte wilde tuin zelfs bosomgeving, met wilde planten, banken en vertraag er het verkeer zodat er terug een leefbaardere buurt wordt rond van gemaakt. Nu zijn deze lanen ware grote invalswegen met bijzonder veel en erg vervuilend en zelfs zwaar verkeer, waar geen enkel voordeel van de groenzone voor de buurt behaald wordt. Educatieve, sociaal verbindende en contact stimulerende groenzones is voor mij het alternatief en Brussel is er verweven van. We hebben tal van voorbeelden in grote steden in Europa waar dit succes is toegepast en hiervoor zijn geen visionaire dure landschapsbureau's voor nodig maar gewoon stimulansen vanuit de gemeenschap gedragen door een goede samenwerking van alle Brusselse deelgemeenten. Want vaak zijn deze lanen grensoverschrijdend en is hierin goed samenwerkend bestuur voor nodig. Het reduceert het lawaai van het verkeer, verkoeld in de zomer, gezondheid-en sociale.
Patrick V.
0 0
Log in om te liken
Murs végétal
Nous avons à Bruxelles d’innombrables murs en très mauvaise états, notamment prés des gares. En effet outre la déjection, graffiti, encombrements d'immondices, tout ces coins rendent les quartiers insalubre et un sentiment d’insécurité et d'abandon des pouvoirs publics s'installent. Je propose donc de faire un inventaire de tout ces murs et de les rendre des que c'est possible en murs végétal, cela créera directement un effet très positif pour le ressentiment de chaque Bruxellois et ainsi une meilleur ambiance.
rachid r.
0 0
Log in om te liken
Fietsroute naar UZ Jette en VUB campus
In het UZ Jette en aan de VUB in Jette werken en studeren 100en zo niet 1000en mensen. Om te fietsen vanuit de stad moet je nu meer omhoog fietsen dan nodig: de tentoonstellingenlaan helemaal opklimmen en vervolgens nog verder omhoog om tot voor het zieknhuis te komen, om vervolgens weer te dalen tot op de campus. Die hellingen zijn voor velen (of voor mij toch zeker) een drempel om te gaan fietsen. Via het laarbeekbos moet er minder omhoog gefietst worden, is de afstand korter en zie je ook nog een stukje natuur. De bestaande paden zijn alleen niet erg geschikt voor fietsers: veel steentjes, erg smal, en allerlei stoepjes om tot op de campus te geraken etc. Het zou fantastisch zijn moest er een goed fietspad komen vanaf de spoorbrug over de tentoonstellingenlaan tot aan de erasmushogeschool of de studentenkoten en nog verder achterlangs de campus om zelfs tot bij tandheelkunde te geraken zonder een meter teveel te klimmen en zonder iedere week je banden te moeten plakken.
Else Gien S.
0 0
Log in om te liken
Kermisrad, bomen en rust
Laat onze openbare ruimte onze openbare ruimte zijn, Brussel is geen pretpark: geen permanent groot kermisrad naast het Justitiepaleis (licht- en zichtvervuiling). Pleinen met banken in plaats van horeca. Bomen waar het kan: groen! Simpele vriendelijke rust. Els V.
Postkaart ✉.
0 1
Log in om te liken
Finse Piste in Warandepark
Wie af en toe rondjes gaat lopen in het Warandepark weet dat dit een geweldig park is om te lopen: goed verlicht, variabele rondjes, en vooral: veel collega lopers. Het park heeft een monumentaal ontwerp maar aan de andere kant is het een plek waar elke Brusselaar rust vindt. Het is een gezonde plek in de stad waar Brusselaars mekaar ontmoeten en even uit hun bubbel treden. Om sporten in het Warandepark nog meer te promoten en nog gezonder te maken zou ik willen voorstellen om een Finse piste aan te leggen in het Warandepark. Er is plaats genoeg om de paden rondom en diagonale dreven te voorzien van een pad met boomschors waar het aangenaam op lopen is. De voordelen van Finse pistes zijn legio, niet het minst dankzij de bijna perfecte schokdemping. De verende toplaag maakt dat de gewrichten minder belast worden tijdens het lopen. Ook zou het bijdragen aan het imago van het park als open en aangename plek om gezond te kunnen sporten, voor elke Brusselaar.
William R.
0 1
Log in om te liken
Meer bloemen in de stad
Lentenieuwsbrief van de gemeente met een zakje bloemzaadjes. Begin maart met herhaling van de dagen voor de grootvuilophaaldag. Netheid regels. Contact en adressen van containerparken en recyclage plekken.
Razia A.
0 1
Log in om te liken
Support groups voor mensen die aan een bepaalde ziekte lijden
Er zouden meer groepen moeten zijn waar mensen ondersteuning kunnen krijgen en lotgenoten kunnen ontmoeten, bijvoorbeeld voor diabetespatiënten, maar ook voor andere ziekten.
inburgeraar _. van bon
0 0
Log in om te liken
Meer groen voor mens en dier is belangrijk voor biodiversiteit, rust, verkoeling, wateropvang,
Meer projecten zoals Belmundo in Sint-Jans-Molenbeek, waar biologisch eten geteeld wordt volgens het permacultuurprincipe, met sociale werkprojecten, meer volkstuinen, meer bomen en hagen planten tussen de natuurlijke tuinen, gazon minder maaien en haag minder scheren geeft bessen en vervolgens insecten, vogels, .... Herplanten van straatbomen die door werken verdwenen, groene daken en balkons. Stop verharding in de vorm van terrassen en opritten. Bijenhotels, vijvertjes, waardplanten waarop vlinders hun eitjes afzetten, klimplanten, hop of kamperfoelie. Pesticideverbod, nu het crisis is moeten we zelf groenten en fruit kweken met de hulp van natuurpunt. Op de abatoir is enkel Foodmet nog open en daar is bijna niets meer te koop. Enkel het vlees is ok, de groenten en het fruit zijn er zeer duur en zien er vies uit. Bij welke boeren kunnen we nu verse frisse groenten en fruit kopen?
Monique C.
0 0
Log in om te liken
Verticaal groen
Goed voor vergroening, biodiversiteit, gevelbescherming, stadsverkoeling, en nog mooi ook. Waarom er niet voor gaan om op officiële gebouwen (GC's, Scholen, VGC-administratie...) verticale tuinen of gevelgroen te planten. Zie als voorbeeld de Permeke-bibliotheek in Antwerpen. Dit zou ook kunnen gepromoot worden bij privé-gebouwen en muren. Kortom, minder bakstenen en beton, meer planten.
Frank M.
0 1
Log in om te liken
Stimuleren van gezonde voeding
- Sensibiliseren: kennis, inzichten, impact - Scholen: drinkbussen met water op scholen, fruitmomenten - Ouder-kindworkshops rond gezonde voeding vb. Kookmet - Good Food ambassadeurs en zichtbaarheid in elke wijk, collectieve moestuinen,… vb. Boeren en buren - Kookboekjes maken met gezonde receptjes vb. Muse - Hopon oudercafés om te sensibiliseren - Ouder-ambassadeurs - Communicatie en sensibiliseren
Brede S. van Brede School Brussel
0 0
Log in om te liken
Electric public transport
Change public transport to electric: better for environment and pollution.
inburgeraar _. van bon
0 0
Log in om te liken
Maak van grote bomenlanen echte groene leefbare longen met educatieve tuinen en sociale rustpunten.
Maak van een aantal grote lanen met in het midden bomen zoals de Parklaan in St Gilles , een echte wilde tuin zelfs bosomgeving, met wilde planten, banken en vertraag er het verkeer zodat er terug een leefbaardere buurt wordt rond van gemaakt. Nu zijn deze lanen ware grote invalswegen met bijzonder veel en erg vervuilend en zelfs zwaar verkeer, waar geen enkel voordeel van de groenzone voor de buurt behaald wordt. Educatieve, sociaal verbindende en contact stimulerende groenzones is voor mij het alternatief en Brussel is er verweven van. We hebben tal van voorbeelden in grote steden in Europa waar dit succes is toegepast en hiervoor zijn geen visionaire dure landschapsbureau's voor nodig maar gewoon stimulansen vanuit de gemeenschap gedragen door een goede samenwerking van alle Brusselse deelgemeenten. Want vaak zijn deze lanen grensoverschrijdend en is hierin goed samenwerkend bestuur voor nodig. Het reduceert het lawaai van het verkeer, verkoeld in de zomer, gezondheid-en sociale.
Patrick V.
0 0
Log in om te liken
Elke maand eens autoluwe zondag
De reeds bestaande autovrije zondag is een geweldig evenement dat tal van voordelen biedt aan de stad en z'n inwoners. Het verbetert ook de luchtkwaliteit voor een dag. Het zou heerlijk zijn moest dit meer dan één keer per jaar kunnen plaatsvinden.
Josefien B.
0 1
Log in om te liken
Wandel en fietsstraten
Maak afgesloten wandel en fietsroutes doorheen de stad. Dit zijn kleinere (wijk) straten die autovrijgemaakt worden en enkel door fietsers en wandelaars kunnen gebruikt worden. De aaneenschakeling van zulke straten in een stadsnetwerk moeten bewoners de kans bieden de stad te doorkruisen via een netwerk van wandel en fietsstraten. Indien de straten slim gekozen worden kan de impact op het autoverkeer minimaal zijn, terwijl de meerwaarde voor de zakke weggebruikers bijzonder hoog is. Straten die vandaag al sterk befietst en bewandeld worden zouden eerst in aanmerking moeten komen.
Rob D.
0 0
Log in om te liken
Laagdrempelige meertalige psychologische hulp voor kinderen en jongeren.
De wachtlijsten bij vele hulporganisaties rond psychologische hulp zijn groot. De drempel naar deze organisaties is niet vanzelfsprekend. Een laagdrempelig, meertalig en eerstelijns psychologisch aanbod is een noodzaak voor een grootstad zoals Brussel. D'Broej Centrum West VZW zet al vast de eerste stap in september binnen haar site aan de Menenstraat en in het kader van het stadsvernieuwingsproject Molenwest.
Rudy R. van D'Broej Centrum West
0 0
Log in om te liken
Duidelijkheid voor gezondheidszorg: welke instantie is bevoegd?
Er zijn meerdere instanties (met soms tegengestelde standpunten) ivm preventie op gezondheidsvlak. Duidelijkheid scheppen: welke instantie is bevoegd? Nu is het veel te versnipperd. Pierre
Online sessie 💬. van BOp
0 0
Log in om te liken
Maak de MIVB/STIB-stations groener (bv Weststation, Rogier,...)
Voeg planten toe waar mogelijk in de stations van de MIVB: 1) De grote trappengang van WESTSTATION met hoge ramen langs 3 zijden leent zich er perfect toe om een (tropische) binnentuin van te maken. Er kunnen plantenbakken geplaatst worden langs de ramen, op de dwarspeilers, en op de palier (overloop). 2) De begane grond onder de parasol van het ROGIERPLEIN is nu een desolate ruimte. Hier zou je perfect een grote palmboom kunnen plaatsen die bijna tot boven reikt. 3) Alle platte daken omvormen tot groendaken (vb Ossegem, Beekkant,...) Zo wordt het als reiziger aangenaamer om er langs te gaan. Het is bovendien een goede filter voor de lucht van slechte kwaliteit die uit de ondergrond opstijgt (idee 1 en 2), en zorgt simpelweg voor een groenere gezondere stad.
Brecht D.
0 0
Log in om te liken
Fietsen in Brussel
“j’aimerais bien prendre le vélo pour aller à mon travail de Schaarbeek à Madou. J’ai fait du vélo en Tunésie, mais ici je n’ose pas” Het is belangrijk in te zetten op een goede fietsinfrastructuur, maar ook op het ‘leren fietsen in de stad’. Misschien kunnen er fietsateliers in groep worden opgestart die specifiek hierop inspelen, voor mensen die wel kunnen fietsen, maar dit in een stad niet durven.
inburgeraar _. van bon
0 0
Log in om te liken
Fietser Stalingradlaan
Super tof initiatief!! Ik zou een boek kunnen schrijven maar toch enkele ideetjes van een Stalingradlaan naar Brussel-Zuid-pendelaar: pak de zone BXL-MIDI - Stalingrad aan! Groen: bomen, planten ... Winkeltjes / horeca onder het spoor. Controleer en beboet a.u.b. de roodrijders aan de binnenring, tussen Stalingrad en 'Wasteland'. Ik zie dagelijks als fietser auto's door het rood vlammen terwijl ik groen heb. Julie D.
Postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Minder CO2 uitstoot en andere schadelijke stoffen door voertuigen
Men promoot de fiets, goed. Mensen met een klein inkomen kunnen geen deftige fiets kopen, die kost algauw een x aantal honderden euro's. Dat Brussel een groepsaankoop doet voor fietsen. Mensen die het bedrag niet kunnen betalen, geef die een renteloze lening, schiet dat bedrag voor een fiets of fietsen voor het gezin. Laat men dan maandelijks het geld afhouden, rechtstreeks bij de bron wie hun inkomen uitbetaalt.
Luc D.
0 0
Log in om te liken
Tweetalige gezondheidszorg
Zorgen dat de tweetaligheid (= officiële 2 talen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest) in de spoeddiensten van ziekenhuizen, MUG diensten, huisartsenwachtdiensten gegarandeerd wordt! Erika V.
postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Benzine- en dieselauto's.
Een gezond leven in de stad is zeer belangrijk. Daarom zijn benzine- en dieselauto's niet aan te raden. Gabrielle M.
Postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Gezondere plaatsen om te eten
Laten we minder fastfoodketens in Brussel openen maar meer gezondere alternatieven zoals buddha bowls, avocado bars, ..
Alysson c.
0 1
Log in om te liken
Autoluwsysteem Elsensesteenweg uitbreiden naar andere locaties.
Sommige straten in Brussel zijn druk en smal. Het STOP-principe moet worden doorgetrokken naar die drukke en smalle invalswegen. De Elsensesteenweg is veel aangenamer geworden door meer ruimte aan voetgangers en fietsers te geven. Waar dit ook zou kunnen worden geïmplementeerd is op de Gentsesteenweg tussen Zwarte Vijvers en de kleine ring. Er is voor doorgaand verkeer immers een alternatief via de Leopold II tunnel.
Bert F.
0 0
Log in om te liken
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 241 bijdragen