Working together
How can we involve all Brussels residents in policymaking?
Working together
How can we involve all Brussels residents in policymaking?
We make Brussels together. How can Brussels residents help shape life in Brussels? How do we ensure that vulnerable groupq have their voice heard? How do we give more space to grassroots initiatives? What do you want to change and what do you need to make that happen? Are you aware of good examples that can inspire Brussels? What is your dream?
102
187
12
9
These ideas were submitted already
Overbodige stoplichten!
Stoplichten zijn in sommige rijrichtingen overbodig; indien mogelijk afschaffen! vb. Stoplicht Triomflaan richting Gen. Jacqueslaan, ter hoogte van huisnummer 60, dient bijna alleen om uitstoot en lawaai te produceren. Zo bestaan er meerdere in Brussel. Afschaffen! R.W.
Sign in to vote
Sluit Ter Kamerenbos.
Meer bomen langs de straten. Bescherm de parken en Ter Kamerenbos.
Sluit Ter Kamerenbos voor alle verkeer of las de maximum snelheid 30 in + camera's tijdens de week, verboden voor verkeer tijdens het weekend. Dat zal verhelpen dat mensen het bos als racecircuit gebruiken! Miek V.
Sign in to vote
De kanaalzone
Gebruik belastingvrije prikkels om gebieden langs het kanaal te regenereren voor appartementen, winkels en kleine bedrijven. Fergal D.
Sign in to vote
Voetweg 34.
Herstel van voetweg nummer 34, Harenberg, die aansluiting kan geven op een groene wandeling. Simone D.
Sign in to vote
Benut het potentieel van alle expats.
Heel wat expats (rijk en arm) hebben geen netwerk in Brussel. Ze vormen een groep die vaak vergeten wordt, maar hebben veel potentieel en interesse. In sommige gezinnen heeft de ene ouder een job in Brussel, maar is de andere ouders huisman of -vrouw. Deze zou wel graag deelnemen aan de maatschappij. De school is voor hen een belangrijke ontmoetingsplaats en de acties van Brede School nemen hen mee in het maatschappelijk gebeuren, biedt hen een netwerk.
Sign in to vote
Onthaal migranten, groene ruimten, woningen
Verbetering van omstandigheden voor migranten, een echt onthaal. Laten we de groene ruimtes die nog over zijn behouden voor ontmoetingsplekken, recreatie, stadslandbouw en andere initiatieven. Kantoren en andere lege huizen kunnen omgebouwd worden tot woningen. Vooral géén hoge torens bouwen. Jori V.
Sign in to vote
Kinderkopjes en 5 seconden groen licht.
Geasfalteerde fietsstroken op wegen met bolle keibestrating; die zijn gevaarlijk bij nat weer en slecht voor de fietsbanden en het fietserslijf!
Veel meer veilige parkeerplaatsen voor fietsen ("nestjes")!
Verkeerslichten vijf seconden eerder op groen voor fietsers.
Philia D.
Sign in to vote
Leertraject over beleid, context en belevingswereld van mensen zonder wettig verblijf
Er worden veel beleidsmatige maatregelen genomen die een grote impact hebben op de levensomstandigheden en de toegang tot sociale rechten van mensen zonder wettig verblijf. De besluitvorming wordt veelal gedreven door de motivatie om migratie zoveel mogelijk te beperken, of mensen te ontraden om hier te blijven. Ondanks deze restrictieve aanpak blijft de populatie van mensen zonder wettig verblijf in België eerder groeien, dan krimpen. De grootste concentratie van deze bevolkingsgroep bevindt in Brussel. Dit impliceert de aanwezigheid van duizenden mensen die nu noodgedwongen leven in een onderklasse met extreme vormen van armoede, ondervoeding, langdurige thuisloosheid, uitbuiting en slechte gezondheidssituaties. Deze geïnstitutionaliseerde ongelijkheid is geen duurzame oplossing om met dit fenomeen om te gaan. Hiervoor moeten we de logica eerder omdraaien, door migratie eerst te leren begrijpen via een open dialoog met de mensen waar het om gaat. Hierbij zouden niet alleen concrete beleidsaspecten centraal moeten staan, maar vooral ook de belevingswereld en context die dit fenomeen creëert. Dergelijke uitwisselingen hebben weliswaar weinig impact indien ze eenmalig plaatsvinden. Een structurele inbedding van zo´n leertraject kan de tijdelijkheid overstijgen. Samenlevingsopbouw Brussel brengt mensen zonder wettig verblijf al jaren samen om groepsmatige processen af te leggen over de structurele uitsluitingsmechanismen waarmee zij te kampen hebben, en aanbevelingen te formuleren om deze tegen te gaan. Wij zoeken ook voortdurend naar verschillende vormen om de ervaringen overdraagbaar te maken.
Sign in to vote
Apolitieke samenkomsten.
Inspiratiemomenten per buurt: apolitieke samenkomsten waar burgers discussiëren hoe ze de buurt kunnen verbeteren. In gesprek gaan met mensen die vaak uitgesloten worden, ik denk aan minderheidsgroepen, mensen met een extreme mening, ... Stop met cordons te maken, maar betrek iedereen! Steven V.
Sign in to vote
Fietsen, groen, autoloos
Veel meer fietsenstalling i.p.v. parkeerplaatsen. Iedere zondag autoloze zondag, minimum één maal per maand. Meer groen in de openbare ruimte. Een Schoolstraat voor alle Brusselse scholen. Gratis gevelplanten of klimmers voor elke Brusselse gevel. Brecht en Pauline V.
Sign in to vote
Zogenaamde bedelaars.
Komaf met op elke straathoek en elk verkeerspunt zogenaamde "bedelaars". Peter L.
Sign in to vote
Hoe Brusselaars betrekken bij het beleid
Door in alle aspecten van het leven in de stad systematisch, informatie, inspraak en zelfbeheer op buurt- en wijkniveau te organiseren. De VGC mag hier de plaats van de gemeenten niet innemen en moet zich beperken tot een aanvullend beleid.
Sign in to vote
Toiletten en speeltuinen
Niet betalende propere toiletten met dagelijks onderhoud en wasbakje voor de handen. Speeltuintjes bijvoorbeeld met schommel (9 tot 10 jaar). Meer en betere fietspaden in de stad. Sybille W.
Sign in to vote
Positieve beeldvorming van ouderen
Ik droom ervan dat alle ouderen gehoord en gezien worden in Brussel : de kwetsbare oudere, de oudere in het woonzorgcentrum, de gebruiker van een lokaal dienstencentrum maar ook de jonge, dynamische oudere. De groep ouderen is zeer divers maar wordt vaak heel stereotiep voorgesteld. Een positieve beeldvorming over ouderen is zeer belangrijk. Ouderen niet in hokjes steken maar als deel van de Brusselse bevolking zien en tonen. Media zoals Bruzz zouden daarin een rol kunnen spelen. Ze kunnen ouderen een gezicht en een stem geven in hun berichtgeving en in Brussel.
Sign in to vote
Transparante data van en over en voor iedereen.
Ze weten alles! Maar wat als iedereen alles over iedereen zou weten? Ik zou dat een stap voorwaarts vinden in de goede richting. Ik hoor al mensen luidop zeggen dat bedrijven onze gegevens gaan misbruiken. Maar wat is er dan oh zo geheim? En als je alles weet over iedereen, dan weet je ook hoe de ander is en wat die van plan zou zijn en kan je dat anticiperen. Ik denk dat de wereld beter zal worden als de waarheid geweten is. Niet enkel door enkelen, maar alles over en door iedereen geweten is. Gebruik deze quote nu niet om enkel mijn privéleven te doorspitten he? :-) Het gaat enkel op als het default voor iedereen geldt. Ik zou beginnen met mensen vrijwillig hieraan deel te laten nemen en met al die data kan heel wat nuttig werk verricht worden. Als producten die je eet gelinkt worden aan jouw gezondheid. Kanker is misschien dan ook sneller de wereld uit als bepaalde ontdekkingen gedaan worden. Dit bespaart ons ook van malafide politici met boze plannen die zich keurig voordoen.
Sign in to vote
Pleinen autovrij.
Autoloze zondag één maal per maand of vaker. Alle pleinen autovrij, te beginnen met de Zavel. Veel meer veilige fietspaden. Hanneke S.
Sign in to vote
Inspraak voor leerlingen
Scholieren van verschillende scholen komen op regelmatige basis samen om te praten over hun ideeën over het Brusselse onderwijs. (bv.: leerlingenparticipatie, klimaat op school, kost van het onderwijs, ...) In de loop van het jaar kunnen ze dan een of meerdere ideeën verder uitwerken. Op het einde van het traject moeten ze de kans krijgen om hun idee te presenteren aan andere scholieren, directies, dienst onderwijs, ministers, ...
In Leuven loopt al zo een project: PACT3000.
https://www.mijnleuven.be/nodes/pact3000/nl
Sign in to vote
Waar mogelijk fietsstraten.
In plaats van zone 30 misschien beter overal waar mogelijk fietsstraten. De auto past zich aan aan andere vervoermiddelen. Dries A.
Sign in to vote