Skip to main content
home-page
home-page

Samen maken

Hoe betrekken we alle Brusselaars bij het beleid? 

Brussel maken we samen. Hoe kunnen Brusselaars mee vormgeven aan het leven in Brussel? Hoe krijgen kwetsbare groepen de kans om hun stem meer te laten horen? Hoe geven we meer ruimte aan initiatieven die van onderuit groeien? Wat wil je veranderen en wat heb je daarvoor nodig? Ken je goede voorbeelden die Brussel kunnen inspireren? Waar droom je van? 

102
12

Deze ideeën werden reeds ingediend

Willekeurig
Populair
Recent
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 102 bijdragen
Pleinen autovrij.
Autoloze zondag één maal per maand of vaker. Alle pleinen autovrij, te beginnen met de Zavel. Veel meer veilige fietspaden. Hanneke S.
Postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Oudere auto's.
Premie voor oudere auto's verwijderen. Abdellah B.
Postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Overbodige stoplichten!
Stoplichten zijn in sommige rijrichtingen overbodig; indien mogelijk afschaffen! vb. Stoplicht Triomflaan richting Gen. Jacqueslaan, ter hoogte van huisnummer 60, dient bijna alleen om uitstoot en lawaai te produceren. Zo bestaan er meerdere in Brussel. Afschaffen! R.W.
Postkaart ✉.
0 1
Log in om te liken
Overkapping autobaan.
Anderlecht Pede: hoe kan je gezond leven naast een autobaan waar duizenden auto's langs komen ... lawaai en stofdeeltjes. Mijn idee: overkapping. Jean-Luc R.
Postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Opknapbeurt voor kasseien.
Alle voetpaden en straten met kasseien een degelijke opknapbeurt geven. Frank V.
Postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Neem participatie serieus, betrek experts en leer van andere grootsteden
Neem participatie serieus. Laat het niet een leeg woord zijn, maar een waarde die ook echt een uitkomst heeft. Welke inspraak- en participatiemogelijkheden zijn het meest gepast voor de diversiteit die de Brusselse bevolking is? Welke subgroepen zijn er en hoe kan je hen best bereiken? Betrek insiders van deze subgroepen en overleg met hen hoe je dit best aanpakt. En vooral: wat is het doel van deze participatie? Hebben de overleg- en inspraak momenten echt een mandaat? Zo ja dewelke? Wees hier transparant over en communiceer duidelijk naar de verschillende doelgroepen. Betrek experts die kennis en ervaring hebben in participatieprocessen in kosmopolitische grootsteden. Leer van andere steden met een gelijkaardige compositie (en uitdagingen).
Brede S. van Brede School Brussel
0 0
Log in om te liken
Gratis openbaar vervoer.
Gratis openbaar vervoer want nieuwe auto is te duur en busabonnement ook! Mariëlle E.
Postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Duurzame mobiliteit
Een versnelde uitbouw van 'alternatieve' vervoersmiddelen, met als uiteindelijk doel de realisatie van 19 autoluwe gemeentes. Via o.a. - Versnelde uitbouw van een ambitieus RER-netwerk om werkgerelateerd transport om te schakelen (Parijs werkt opnieuw aan aanzienlijke uitbreiding) - Betaalbaar en betrouwbaar openbaar vervoer - Uitbouw fietsinfrastructuur (veiligheid!) Met burgerinspraak én het betrekken van de pendelaars van buiten Brussel (gedeeld gedragen project)
Andy H.
0 0
Log in om te liken
P+R en muziek
Meer P+R nabij belangrijkste verkeersknooppunten en winkelcentra met gescheiden fietsroute tot het centrum. Bvb. instelling van de veilige fietsroute van P+R "Alma" tot aan Tour en Taxi's. Bij nieuwbouw: verkleuring van de gebouwengevels. Muziek spelen met luidsprekers langs wandelpromenades en in het centrum. André R.
Postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Snelheid en dubbel parkeren.
Betere echte fietspaden. Meer controle op snelheid van auto's en beboeten dus meer politie. Ook meer politietoezicht tegen dubbel parkeren. Dorien L.
Postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Blijf In Uw Kot
Het is oorlog. Ik heb geen zonnepanelen, ik heb geen eigen windmolen, ik heb geen waterput, ik heb geen moestuin, ik heb geen 3D printer...Ik merk hoe afhankelijk ik nu ben van De Staat en van wie het voor het zeggen heeft. Niet te erg, zolang de leiding empathisch is. Mooier zou zijn als we meer onafhankelijk en zelfstandiger gemaakt zouden worden zodat we in crisis situaties op eigen benen kunnen staan. Een eigen stroomgenerator, eigen watervoorziening, eigen voedselvoorziening, de nodige communicatiemiddelen onafhankelijk van een sateliet of mobiele operator (bijv. HAM radios), thuiswerk/productie, een survival/first aid kit in huis. Als niet op individueel vlak, dan toch zeker op straat/wijk of gemeentelijk vlak. Het VGC kan hiervoor aan bewustwording doen. Hoe geef je iemand echt een stem? Door ze vrij te laten en niet afhankelijk te maken van het systeem. Je kan alles niet alleen natuurlijk, we hebben elkaar nodig en dat is ook mooi. Maar je begrijpt wat ik bedoel.
Kristof B.
0 0
Log in om te liken
Metro Schaarbeek
Une metro pour Schaerbeek. Een metro naar Schaarbeek. Cemile B
Postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Participatieve burgerlijke ateliers voor iedereen (zonder en met wettelijk verblijf)
De bedoeling is om mensen zonder wettelijk verblijf een plaats in onze maatschappij te geven en hen te ´´matchen´´ met andere burgers. In de participatieve ateliers kunnen ze ideeën bedenken, inspiratie krijgen, hun rechten en plichten leren kennen – alsook een juridisch begeleiding voor hen en hun families. Ook kan via de ateliers gewerkt worden aan sensibilisatie voor de problematiek van mensen zonder papieren. Zo kunnen we een stem geven aan het groot aantal personen zonder wettig verblijf: hun ideeën horen en hen helpen uit de grijze zone te treden (wat het leven, werk en woning betreft). De ateliers zouden georganiseerd kunnen worden door Voyaach / Samenlevingsopbouw Brussel.
medewerker _. van bon
0 0
Log in om te liken
Autoloze zondagen.
Meer autoloze zondagen. Putten in de straten sneller herstellen voor de veiligheid van iedereen. Carlos P.
Postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Tunnel Ter Kamerenbos.
Een rustige plek Ter Kamerenbos: een tunnel onder het Ter Kamerenbos om een betere kwaliteit aan de wandelaars te geven. Patrick W.
Postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Centrum autovrij.
Schoolstraat autovrij. Centrum Brussel autovrij. Jonathan T.
Postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Voetweg 34.
Herstel van voetweg nummer 34, Harenberg, die aansluiting kan geven op een groene wandeling. Simone D.
Postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Sociale media & influencers inzetten om jongeren mee beleid te laten maken
Social media is voor de nieuwe generatie jongeren het beste communicatie-middel. Om 14 à 25 jarigen meer interesse te geven in het beleid, maar ook de stap te zetten om actief mee te werken, zou het interessant zijn om die tools te gebruiken. Uiteraard moet er gewaakt worden dat er geen tokenism plaatsvindt.
Aimee M. van Minderhedenforum
0 0
Log in om te liken
Kwetsbare groepen op maat begeleiden en toegankelijke intiatieven
Ik droom van een Brussel waar alle initiatieven toegankelijk zijn. Waar maatwerk centraal staat en rekening wordt gehouden met de meest kwetsbaren. Taal is daarbij een belangrijke voorwaarde om iedereen te laten meedoen. Daarom moeten de VGC en de Nederlandstalige organisaties niet alleen in eenvoudig Nederlands maar, als dat nodig is, ook in andere talen communiceren met hun publiek. Organisaties die mensen willen doorverwijzen naar een aanbod dat voor hen interessant is of mensen die daarnaar zelf op zoek willen gaan, zouden via een laagdrempelige online tool in meerdere talen, de juiste informatie moeten vinden. De VCC zou bijvoorbeeld ook een template voor een affiche met iconen kunnen ontwikkelen, die organisaties zelf kunnen in. Zo kunnen ze die info op een visuele manier overbrengen. vullen met info die voor hen relevant is. Bijvoorbeeld over de zalen, de kassa, de vestiaire, …
Online sessie 💬. van 3 juni 2020
0 0
Log in om te liken
Benut het potentieel van alle expats.
Heel wat expats (rijk en arm) hebben geen netwerk in Brussel. Ze vormen een groep die vaak vergeten wordt, maar hebben veel potentieel en interesse. In sommige gezinnen heeft de ene ouder een job in Brussel, maar is de andere ouders huisman of -vrouw. Deze zou wel graag deelnemen aan de maatschappij. De school is voor hen een belangrijke ontmoetingsplaats en de acties van Brede School nemen hen mee in het maatschappelijk gebeuren, biedt hen een netwerk.
Brede S. van Brede School Brussel
0 0
Log in om te liken
Bebloemen.
Fleurir la ville avec les habitants. Juliette L.
Postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Witte stenen Rogierplein.
De witte stenen van het vernieuwd Rogierplein doen pijn, waarom geen wegje om te stappen? Maria R.
Postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Positieve beeldvorming van ouderen
Ik droom ervan dat alle ouderen gehoord en gezien worden in Brussel : de kwetsbare oudere, de oudere in het woonzorgcentrum, de gebruiker van een lokaal dienstencentrum maar ook de jonge, dynamische oudere. De groep ouderen is zeer divers maar wordt vaak heel stereotiep voorgesteld. Een positieve beeldvorming over ouderen is zeer belangrijk. Ouderen niet in hokjes steken maar als deel van de Brusselse bevolking zien en tonen. Media zoals Bruzz zouden daarin een rol kunnen spelen. Ze kunnen ouderen een gezicht en een stem geven in hun berichtgeving en in Brussel.
Online sessie 💬. van 3 juni 2020
0 0
Log in om te liken
Toegankelijke buurtinfrastructuur
Verenigingen en organisaties die activiteiten organiseren, vinden daarvoor vaak geen geschikte, betaalbare infrastructuur. Soms moeten ze uitwijken naar een zaal die wel goedkoop is maar niet goed bereikbaar omdat die te ver ligt of die onbekend is. Dat is een drempel voor mensen die misschien wel geïnteresseerd zijn in de activiteit maar zich niet zo ver willen of kunnen verplaatsen. De gemeenschapscentra in verschillende wijken in heel Brussel, zijn voor mensen beter bereikbaar. Maar ze zijn snel volgeboekt. Door te investeren in kleinschalige buurtinfrastructuur, die makkelijk en goedkoop kan worden gebruikt door verenigingen, kunnen organisaties nieuwe mensen bereiken, in hun eigen buurt.
Online sessie 💬. van 3 juni 2020
0 0
Log in om te liken
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 102 bijdragen