Skip to main content
home-page
home-page

Grandir

Comment chaque enfant peut-il devenir grand à Bruxelles ?

On ne grandit pas seul à Bruxelles. Quels services, activités et réseaux doivent être présents pour les familles, enfants et jeunes? Comment offrir les mêmes chances à tous les enfants? Comment offrir aux enfants et aux jeunes la possibilité de jouer et d’expérimenter? Grandir à Bruxelles, éduquer à Bruxelles: comment pouvons-nous vous soutenir? Connaissez-vous des bons exemples qui peuvent inspirer Bruxelles? De quoi rêvez-vous?

109
46

Ces idées ont déjà été envoyés

Aléatoire
Populaire
Récent
Afficher à nouveau de manière aléatoire 24 sur 109 contributions
Intercultureel bemiddelaar voor alle scholen
Alle scholen zouden gratis beroep moeten kunnen doen op een interculturele bemiddelaar (ICB) zodat de ouders/kinderen goed geïnformeerd schoolloopbaan kunnen doorlopen. Bleek in coronatijd zeer effectief. ICB en schoolpoortwerking blijken effectief bij te dragen aan betere schoolloopbanen, maar zijn niet structureel uitgebouwd. Drijven nu op projectbasis, graag structureel uitbouwen.
Online sessie_ 💬. de 17 juni 2020
0 0
Connectez-vous et votez
Speelstraten
Mijn idee is om elke zaterdag en zondag sommige straten af te sluiten om een beetje te spelen Kimon P.
postkaart ✉.
0 0
Connectez-vous et votez
Speeltuin aan de Beurs
Een speeltuin in de voetgangerszone aan de Beurs. Zo kunnen ouders rustig genieten van een koffietje terwijl de kinderen kunnen spelen.
Jacqueline F.
0 0
Connectez-vous et votez
Betere toegang tot kinderopvang voor werkzoekenden
Het is moeilijk om een plaats te vinden in de kinderopvang. Het duurt soms heel lang voordat je een opvangplaats voor je kind hebt gevonden. Dat zet een rem op het volgen van een opleiding of het zoeken naar werk. Er zouden meer betaalbare opvangplaatsen moeten zijn en taal zou minder een drempel mogen zijn om je weg te vinden in de procedure om een plaats aan te vragen. Sommige mensen hebben niet de luxe om voor een (dure) privé-crèche te kiezen als er geen plaats is in een andere crèche.
inburgeraar _. de bon
0 0
Connectez-vous et votez
Voor elk kind een plaats in opvang en onderwijs
Voor elk kind een plaats in het onderwijs en kinderopvang. Een plek voorzien voor elk kind voor zowel opvang, kleuterschool, lagere school en in het secundair. Pierre
Online sessie 💬. de BOp
0 0
Connectez-vous et votez
Meer overdekte speelpleinen in Brussel
Wat kunnen we doen en waar kunnen we uitgaan met de kinderen als het regent. In de korte dagen van de winter zijn er weinige keuzes. Meer overdekte speelpleinen is een goede oplossing.
Sabrine Z.
0 0
Connectez-vous et votez
Het park van Laken.
De kinderen van de koning met de Brusselse kinderen laten spelen in het park van Laken dat elke dag open is. Peter K.
Postkaart ✉.
0 0
Connectez-vous et votez
SPEELRUIMTE
Voorzien speelruimte in parken. Brussel heeft mooie parken, maar het gebrek aan speeltuigen is groot. Gebruik recuperatiemateriaal, laat secundaire en hogere scholen projecten uitwerken en installeer hun creaties in parken, op pleintjes, bij cafés.
ilse v.
0 1
Connectez-vous et votez
Meer speelpleinen.
Nog meer groen! Meer kinderspeelpleinen en vooral fietspaden die overal doorlopen! Geen stomme onderbrekingen. Opruimen van chaos van de deelsteps, enz ... Emanuel B.
Postkaart ✉.
0 0
Connectez-vous et votez
Een uniform en integraal beleid voor kinderen en hun gezinnen zonder wettig verblijf
De tienduizenden mensen zonder wettig verblijf die in Brussel leven, bestaan ook uit vele gezinnen met kinderen. Opgroeien zonder wettig verblijf is een grote opgave, zowel voor kinderen maar evenzeer voor de ouders. Zij kunnen immers veelal niet de onbezorgde opvoeding bieden die kinderen zo hard nodig hebben. Enerzijds omwille van de stressvolle en onzekere situatie waarin ze leven, maar vooral door het structurele tekort aan financiële middelen om de kinderen te bieden wat ze nodig hebben. Zelfs wanneer het gaat over voeding, kleding of een stabiele woonst. De schoolgang van deze kinderen is bijgevolg ook niet zonder obstakels. De voortdurende stress over schoolfacturen en allerhande kosten voor activiteiten en eten bezorgt de gezinnen grote kopzorgen en straalt uit op het algemeen welzijn van de kinderen. Hier en daar zijn er echter ook goede praktijken gekend, maar dit is eerder afhankelijk van de bereidheid van bepaalde actoren of een affiniteit met het gezin. We stellen dan ook voor dat de VGC een uniform beleid uitwerkt ten aanzien van deze specifieke groep kinderen die erop toeziet dat alle kinderen gelijke ontwikkelingskansen krijgen. Dit kan door het voorzien in een schooltoelage, ook voor deze groep. Tegelijkertijd is het van belang om transversaal te werken tussen onderwijs, opvang, bibliotheken, cultuur, geestelijke gezondheidszorg, opvoedingsondersteuning en vrije tijd om een integrale benadering te voorzien. Een belangrijke sleutelfactor hierbij is het invoeren van een nultarief voor deelname aan het aanbod. Er dient hierbij ook rekening gehouden te worden met de digitale kloof van de doelgroep, aangezien niet iedereen toegang heeft tot computers, internet of een bankrekening.
Angela V. de Samenlevingsopbouw Brussel
0 0
Connectez-vous et votez
Een Basisinkomen: Hoe maak je een arme rijk? Door hem geld te geven!
Ik denk dat er veel racisme en discriminatie is omdat er sommige mensen zijn die het gevoel hebben dat er niet genoeg is voor iedereen. Als een ander met de baan of de uitkering gaat lopen blijft er niets meer voor mij over. Mensen die het gevoel hebben dat er genoeg welvaart is voor iedereen zijn minder racistisch of zijn eerder onverschillig. Dat is maar een ideetje he. Er zijn ook rijke mensen die discrimineren op basis van geloof en ras. Anyway... Ik pleit voor een basisinkomen zodat er genoeg voor iedereen is. Ik zeg dan niet dat we de grenzen moeten openstellen anders is het snel opgesoepeerd. Maar kijk eens naar deze site en lees de tekst: https://maatschapwij.nu/blogs/basisinkomen/ Hoe maak je een arme rijk? Door hem geld te geven,
Kristof B.
0 2
Connectez-vous et votez
Openstellen van ruimte
Er is gebrek aan ruimte voor kinderen en jongeren om te spelen. Er staat veel ruimte leeg op woensdagnamiddag of zaterdag (bv sporthallen aan de school) Procedures mogen hier niet in de weg staan. In de ontwerpfase meenemen hoe ruimte openstellen. Said
Online sessie 💬. de 29 juni 2020
0 0
Connectez-vous et votez
Meer activiteiten.
Meer activiteiten voor kinderen. Vanessa S.
Postkaart ✉.
0 0
Connectez-vous et votez
Ontmoetingsruimtes dichtbij en intergenerationeel
De schoolpoorten en markten zijn belangrijke ontmoetingsplekken. Nabijheid is ook belangrijk zodat je niet naar de andere kant van de stad moet voor bijvoorbeeld een groen parkje. Ook aandacht voor intergenerationele ontmoeting.
Online sessie_ 💬. de 17 juni 2020
0 0
Connectez-vous et votez
Sensibilisering en vorming rond sociale media
Sensibilisering en vorming rond sociale media: hoe er constructief mee omgaan en welke gevaren ze inhouden maken deel uit van het vormingscurriculum van kinderen en jongeren ook binnen het jeugdwerk. Vorming rond sociale media vraagt specialisten en ervaringsdeskundigen die op een kind- en jongerenvriendelijke wijze de juiste kennis kunnen overdragen.
Online sessie 💬. de 3 juni 2020
0 0
Connectez-vous et votez
Ultimate Frisbee.
Een Nederlandstalige Ultimate Frisbee ploeg in Berchem, Ganshoren of Jette. Pieter D.
Postkaart ✉.
0 0
Connectez-vous et votez
Kinderboerderijen.
Qua vakantieactiviteiten is het in orde in Brussel, maar onderstaande idee ontbreekt, een groot gemis. Vanuit de gemeenten of de gemeenschap, het opzetten en onderhouden van uitgebreide en propere kinderboerderijen. Dit wil zeggen ruim en met elk boerderijdier aanwezig op een groene plek, allicht te creëren, in de stad. Stel mensen met DSP en art. 60 tewerk onder de leiding van een goede leider. Kinderen leren dieren kennen en eventueel met thema-activiteiten: onderhoud en voeding van de dieren en hun leefomgeving. In Rotterdam bestaan acht kinderboerderijen en meer dan 20 speeltuinen, fantastisch georganiseerd en onderhouden. Het is een groot succes! Olivier V.
Postkaart ✉.
0 0
Connectez-vous et votez
Rolmodellen
Om een job te leren waarderen en om begrip te hebben over wat die inhoudt zijn inspirerende getuigenissen van plaatselijke rollenmodellen belangrijk en motiverend.
Online sessie 💬. de 3 juni 2020
0 0
Connectez-vous et votez
Speelbos-klimbos
Brussel telt heel veel wandelparken, maar als je actief op zoek gaat naar een boom in te klimmen, wordt je vaak ontgoocheld. Graag aanplanten van bomen met veel zijtakken, zodat onze kinderen kunnen klimmen en fantastische forten kunnen bouwen.
Hanne D.
0 1
Connectez-vous et votez
Ruimte om te spelen en te fietsen
Meer parken en speelruimte voor kinderen. Met banken waar ouders met elkaar kunnen babbelen, met speeltoestellen, voetbalpleintjes en een fietsparcours. In op zijn minst een deel van het park zou het toegestaan moeten zijn om te fietsen zodat kinderen veilig kunnen oefenen. Saïda F.
Inschrijvingsdag speelpleinen t.
0 0
Connectez-vous et votez
Speelterrein Helihavenlaan.
Op de kruising Simonsstraat en Helihavenlaan biedt het braakliggend terrein potentieel voor een (tijdelijk) speelterrein voor de jonge kinderen uit de buurt. Er zijn speelterreinen voor de wat oudere kinderen aan het Maximiliaanpark, maar de jongsten kunnen daar nog niet terecht en spelen nu op de stoep voor de deur. Met jullie steun willen onze buren en wijzelf dit graag concreet vormgeven. Jelle G.
Postkaart ✉.
0 0
Connectez-vous et votez
Meer, betere en groenere/natuurlijkere speeltuinen!
In Brussel zijn er wel veel speeltuinen, maar de meesten zijn erg klein en omringd door autoverkeer. Geef de gemeenten incentieven om meer plek voor kinderen te reserveren. En vooral: zorg ervoor dat de speeltuinen groener zijn - niet met kunstgras maar wel met planten en bomen! Zo leren de stadkinderen, ook in het centrum, wat over de natuur en leren ze ervan te houden. Ga eens kijken in Scandinavië, hoe ze daar speeltuinen aanleggen. Heuvelige, avontuurlijke plekken, ook midden in het centrum van de steden. Het kan ook hier, Brussel!
Jonas H.
0 0
Connectez-vous et votez
Iedereen talentspotter
Iedereen talentspotter: leerkrachten vormen belangrijke schakel – samenwerking met: Brugfiguur op school voor niet-formeel leren in de buurt en in de vrije tijd: talentspotter & doorverwijzen @ ouders Informeel netwerk faciliteren, voorbeelden: TADA, brusselleer, N Brussel organisaties, GC als laagdrempelige plek voor vrijwilligersengagementen, burgerinitiatieven tot sociaal ondernemerschap. Bruggen bouwen ook met FR netwerk en FR organisaties in wederkerigheid.
Brede S. de Brede School Brussel
0 0
Connectez-vous et votez
Een aparte structuur om dakloze gezinnen te helpen.
Er zou meer en betere hulp moeten komen voor daklozen, en in het bijzonder voor dakloze gezinnen met kinderen. Hiervoor zou een aparte structuur opgericht kunnen worden, die deze gezinnen opvangt en ondersteunt, zodat ook hun kinderen als volwaardige ketjes kunnen opgroeien.
inburgeraar _. de bon
0 0
Connectez-vous et votez
Afficher à nouveau de manière aléatoire 24 sur 109 contributions