Skip to main content
home-page
home-page

Opgroeien

Hoe kan elke ket groot worden in Brussel?

Groot worden in Brussel doe je niet alleen. Welke activiteiten, diensten en netwerken moeten er zijn voor gezinnen, kinderen en jongeren? Hoe zorgen we voor gelijke kansen voor alle ketten? Hoe kunnen we kinderen en jongeren ruimte geven om te spelen en te experimenteren? Hoe kunnen we je ondersteunen in opgroeien en opvoeden in Brussel?  Ken je goede voorbeelden die Brussel kunnen inspireren? Waar droom je van? 

109
46

Deze ideeën werden reeds ingediend

Willekeurig
Populair
Recent
Een uniform en integraal beleid voor kinderen en hun gezinnen zonder wettig verblijf
De tienduizenden mensen zonder wettig verblijf die in Brussel leven, bestaan ook uit vele gezinnen met kinderen. Opgroeien zonder wettig verblijf is een grote opgave, zowel voor kinderen maar evenzeer voor de ouders. Zij kunnen immers veelal niet de onbezorgde opvoeding bieden die kinderen zo hard nodig hebben. Enerzijds omwille van de stressvolle en onzekere situatie waarin ze leven, maar vooral door het structurele tekort aan financiële middelen om de kinderen te bieden wat ze nodig hebben. Zelfs wanneer het gaat over voeding, kleding of een stabiele woonst. De schoolgang van deze kinderen is bijgevolg ook niet zonder obstakels. De voortdurende stress over schoolfacturen en allerhande kosten voor activiteiten en eten bezorgt de gezinnen grote kopzorgen en straalt uit op het algemeen welzijn van de kinderen. Hier en daar zijn er echter ook goede praktijken gekend, maar dit is eerder afhankelijk van de bereidheid van bepaalde actoren of een affiniteit met het gezin. We stellen dan ook voor dat de VGC een uniform beleid uitwerkt ten aanzien van deze specifieke groep kinderen die erop toeziet dat alle kinderen gelijke ontwikkelingskansen krijgen. Dit kan door het voorzien in een schooltoelage, ook voor deze groep. Tegelijkertijd is het van belang om transversaal te werken tussen onderwijs, opvang, bibliotheken, cultuur, geestelijke gezondheidszorg, opvoedingsondersteuning en vrije tijd om een integrale benadering te voorzien. Een belangrijke sleutelfactor hierbij is het invoeren van een nultarief voor deelname aan het aanbod. Er dient hierbij ook rekening gehouden te worden met de digitale kloof van de doelgroep, aangezien niet iedereen toegang heeft tot computers, internet of een bankrekening.
Angela V. van Samenlevingsopbouw Brussel
0 0
Log in om te liken
Zichzelf ontdekken in de natuur
Meer groen in de stad. Kinderen hebben niet veel ruimte om zich in de natuur te ondekken. Britt D.C.
postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Ruimte om te spelen en te fietsen
Meer parken en speelruimte voor kinderen. Met banken waar ouders met elkaar kunnen babbelen, met speeltoestellen, voetbalpleintjes en een fietsparcours. In op zijn minst een deel van het park zou het toegestaan moeten zijn om te fietsen zodat kinderen veilig kunnen oefenen. Saïda F.
Inschrijvingsdag speelpleinen t.
0 0
Log in om te liken
Ondersteuning voor alleenstaande ouders
Alleenstaande ouders zijn een groeiende groep in Brussel. Wij hebben ondersteuning nodig voor ons gezin, bijvoorbeeld via flexibele kinderopvang voor schoolgaande kinderen wanneer ouders in shiften werken. Een soort van internaat dus, niet voor de hele week maar enkel wanneer het nodig is. Ik zou ook een structuur willen die ouders helpt om zich onderling te organiseren en elkaar te helpen. Zo kunnen we een netwerk van alleenstaande ouders vormen die elkaar steunen. Fatiha B.
Inschrijvingsdag speelpleinen t.
0 0
Log in om te liken
Warm onthaal voor ouders op de speelpleinen
Op de speelpleinen zou altijd een warm onthaal en persoonlijk voor ouders moeten zijn, niet enkel op het juiste uur wanneer we de kinderen brengen. Op z'n minst één begeleider zou steeds aanspreekbaar moeten zijn. Sabri D.
Inschrijvingsdag speelpleinen t.
0 0
Log in om te liken
Meer aanbod en ondersteuning voor kinderen met een beperking
Voor kinderen met een beperking, bvb. autisme, zijn er wachtlijsten voor hulpverlening en voor activiteiten. Ouders hebben tips en ondersteuning nodig om hun kinderen te begeleiden. Het aanbod van activiteiten voor kinderen met een beperking en hulp moet echt uitgebreid worden. Saïda F.
Inschrijvingsdag speelpleinen t.
0 0
Log in om te liken
School en vrije tijd zijn even belangrijk om jezelf te ontplooien
De focus niet enkel op school leggen. Op school talenten leren kennen en die buiten de schoolmuren beoefenen/ontwikkelen. Het samengaan van school en vrije tijd is belangrijk om jezelf te ontplooiien. Ook kennismaken met andere zaken. Said
Online sessie 💬. van 29 juni 2020
0 0
Log in om te liken
Openstellen van ruimte
Er is gebrek aan ruimte voor kinderen en jongeren om te spelen. Er staat veel ruimte leeg op woensdagnamiddag of zaterdag (bv sporthallen aan de school) Procedures mogen hier niet in de weg staan. In de ontwerpfase meenemen hoe ruimte openstellen. Said
Online sessie 💬. van 29 juni 2020
0 0
Log in om te liken
Jongerenambassadeurs
'Ambassadeurs' van eigen leeftijd om jongeren die het moeilijker hebben met school te ondersteunen. Ook kan dit een ontmoetingsfunctie zijn. Dit kan eventueel via jeugdhuizen. Said
Online sessie 💬. van 29 juni 2020
0 0
Log in om te liken
Ontmoetingsruimtes dichtbij en intergenerationeel
De schoolpoorten en markten zijn belangrijke ontmoetingsplekken. Nabijheid is ook belangrijk zodat je niet naar de andere kant van de stad moet voor bijvoorbeeld een groen parkje. Ook aandacht voor intergenerationele ontmoeting.
Online sessie_ 💬. van 17 juni 2020
0 0
Log in om te liken
Publieke ontmoetingsruimtes
Publieke ontmoetingsruimtes creëren en inrichten die aangepast zijn voor alle bewoners van de buurt. Deze ruimtes samen met deze buurtbewoners inrichten, zodat ook het samen aan de buurt werken een plek kan zijn tot ontmoeting en gesprek. Zo ontstaat ook meer burgerzin en het gevoel samen verantwoordelijk te zijn voor de ruimte en de stad. Er moet wel extra aandacht zijn voor de inwoners die je niet vaak in openbare ruimtes omdat ze zich er niet op hun gemak voelen of de ruime niet is ingericht naar hun interesses of behoeftes, meisjes bijvoorbeeld. Ook hen moet je bevragen zodat de nieuwe inrichting van pleinen of straten ook op hen is afgestemd.
Online sessie_ 💬. van 17 juni 2020
0 0
Log in om te liken
Samen muziek maken over culturen en leeftijden heen
Er zouden vrije plekken in de stad moeten zijn waar mensen hun talenten kunnen verkennen en ontplooien en elkaar ontmoeten. Samen muziek maken over alle culturen en leeftijden heen, bijvoorbeeld, een taal leren en oefenen, een ambacht leren, bijvoorbeeld houtbewerking, …. Op die plek zouden ‘experts’ aanwezig zijn, wiens hulp je kan inroepen en die die je kunnen begeleiden. Een beetje vergelijkbaar met een Repaircafé, waar je zonder afspraak naartoe kan om iets te laten repareren maar waar je ook gewoon mensen kan ontmoeten.
Online sessie_ 💬. van 17 juni 2020
0 0
Log in om te liken
Opvoedingsondersteuning vanuit Huis van het Kind
Opvoedingsondersteuning aan ouders van tieners en jongeren vanuit Huis van het Kind. Hiervoor is een Brusselbrede werkgroep/stuurgroep nodig met jeugdhuizen, JES, D'Broej, enz. Ook middelen nodig voor een extra personeelslid.
Online sessie_ 💬. van 17 juni 2020
0 0
Log in om te liken
Pamperbank in Brussel
Pamperbank Brusselbreed uitrollen: materiële hulp om verder toe te leiden naar immateriële ondersteuning (kinderopvang, onderwijs, enz.). Is preventie pur sang naar ouders van jonge kinderen. Is een efficiënte manier om kwetsbare gezinnen te bereiken.
Online sessie_ 💬. van 17 juni 2020
0 0
Log in om te liken
'Open huis'-formule waar tieners korte psychosociale ondersteuning kunnen krijgen
In elke gemeente een 'Tejo' huis. Tejo bestaat reeds in Vlaanderen (piloot in Brussel in voorbereiding) = 'open huis'-formule waar tieners korte psychosociale ondersteuning kunnen krijgen (zonder dat ze een afspraak moeten maken). Moét tweetalig zijn.
Online sessie_ 💬. van 17 juni 2020
0 0
Log in om te liken
Toegang, info en registratie voor psychologische begeleiding van jongeren
Duidelijk registratie van Brusselse jongeren die op de wachtlijst staan voor de 'toegangspoort' voor ondersteuning en begeleiding en behandeling. Nu is er een daling van de aanvragen. Dat is niet normaal. Er is nood aan toegang / meer info & duidelijke registratielijst: hoe lang duurt behandeling? Dringend onderzoek nodig waar en welke psychologische begeleiding/behandeling jongeren krijgen.
Online sessie_ 💬. van 17 juni 2020
0 0
Log in om te liken
Intercultureel bemiddelaar voor alle scholen
Alle scholen zouden gratis beroep moeten kunnen doen op een interculturele bemiddelaar (ICB) zodat de ouders/kinderen goed geïnformeerd schoolloopbaan kunnen doorlopen. Bleek in coronatijd zeer effectief. ICB en schoolpoortwerking blijken effectief bij te dragen aan betere schoolloopbanen, maar zijn niet structureel uitgebouwd. Drijven nu op projectbasis, graag structureel uitbouwen.
Online sessie_ 💬. van 17 juni 2020
0 0
Log in om te liken
Online consultaties
Online consultatiebeleid opzetten (cf. corona): we zouden hulpverleners moeten ondersteunen met makkelijke online communicatietools, en deze genoeg toegankelijk moeten maken voor de cliënten/hulpzoekers.
Online sessie_ 💬. van 17 juni 2020
0 0
Log in om te liken
Buurtpeeltuintjes
Belang van buurtspeeltuintjes! Er moeten er voldoende zijn: in elke wijk een buurtspeeltuintje. Pierre
Online sessie 💬. van BOp
0 0
Log in om te liken
Vakantieaanbod voor jongeren versterken
Voldoende aanbod aan activiteiten voorzien voor jongeren in het weekend, na school en in de vakanties. Pierre
Online sessie 💬. van BOp
0 0
Log in om te liken
Voor elk kind een plaats in opvang en onderwijs
Voor elk kind een plaats in het onderwijs en kinderopvang. Een plek voorzien voor elk kind voor zowel opvang, kleuterschool, lagere school en in het secundair. Pierre
Online sessie 💬. van BOp
0 0
Log in om te liken
Meer intergenerationele initiatieven
vb theater... Omer
Online sessie 💬. van BOp
0 0
Log in om te liken
De waarde van jongeren
Onze doelgroep geeft aan dat het belangrijk is om jongeren meer waarde te geven: - écht naar hen luisteren en hun mening vragen, samen op pad gaan - dialoog organiseren tussen ouders en jongeren om over verschillende thema's te praten - scholen: debat ouders-jongeren organiseren, meer activiteiten organiseren en de inhoud democratisch bepalen samen met jongeren, de ouders meer betrekken en informeren - ouders meer vormen en begeleiden in de opvoeding van en communicatie met jongeren - inzetten op gezonde voeding voor jongeren: minder suikerrijke snacks verkopen in de wijk - jongeren als ambassadeur aanwerven om andere jongeren te motiveren om meer aan activiteiten deel te nemen - In de opvoeding en op school met jongeren praten over respect, waaronder cultuurverschillen en -gewoontes (Wijkgezondheidscentrum De Brug - Molenbeek)
Sanne B.
0 0
Log in om te liken
Maak van de stad een brede leer-, speel- en leefomgeving voor elk kind
Maak van de stad een brede leer-, speel- en leefomgeving voor elk kind / jongere en zorg voor samenhang tussen de verschillende levensstadia (baby - peuter -kleuter -kind- tiener -jongvolwassene - volwassene - medior - senior). Er is zoveel potentieel in het linken van deze stadia en uitwisselingen tussen mensen en organisaties in deze verschillende levensstadia.
Brede S. van Brede School Brussel
0 0
Log in om te liken