Skip to main content
home-page
home-page

Leren

Hoe kan Brussel mee je talenten versterken?

Brusselaars hebben heel wat talent. Hoe kunnen zoveel mogelijk Brusselaars een vorming of opleiding volgen die bij hen past? Hoe maken we van de vele talen in Brussel een echte troef? Hoe zorgen we ervoor dat alle jongeren een diploma of getuigschrift halen? Hoe kunnen we je ondersteunen om te (blijven) leren? Wat heb je in je vrije tijd nodig om je passies of talenten te ontwikkelen? Ken je goede voorbeelden die Brussel kunnen inspireren? Waar droom je van? 

143
52

Deze ideeën werden reeds ingediend

Willekeurig
Populair
Recent
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 143 bijdragen
Talen oefenen op een zomers terras
Er moeten in de zomer terrastafeltjes zijn met een duidelijk herkenbaar logo, waar Brusselaars die een taal (niet alleen Nederlands, maar alle Europese talen) willen oefenen vrij aan kunnen aanschuiven om wat met elkaar te praten.
Online sessie 💭. van 17 juni 2020
0 0
Log in om te liken
Minder achterstand op scholen
Minder achterstand op scholen. Meer ondersteuning op scholen.
Feest van jonge nieuwkomers in Brussel -.
0 0
Log in om te liken
Verplichte basiskennis Nederlands-Frans voor iedereen die woont of werkt in Brussel
We kunnen als Brusselaars in een officieel tweetalige stad elkaar enkel goed begrijpen en respect tonen als iedereen die woont of werkt in Brussel een basiskennis heeft van beide talen. Daarom mijn voorstel om een verplichte taaltest te organiseren voor iedereen die woont of werkt in Brussel, van Nederlands en Frans. Een basisniveau is voldoende.
Stefan W.
0 0
Log in om te liken
Ondersteuning en begeleiding van leerkrachten uit Vlaanderen in Brusselse scholen.
Pas afgestudeerde leerkrachten uit Vlaanderen kunnen via projecten begeleiding, ondersteuning, mentoring en coaching krijgen van leerkrachten uit Brussel om de Brusselse realiteit beter te begrijpen. Dit kan in samenwerking met federaties, zelforganisaties en sleutelfiguren met een migratieachtergrond.
Raïssa P. van Minderhedenforum
0 0
Log in om te liken
Taalvaardigheid
Taalvaardigheid heeft niet enkel te maken met taalkennis maar ook met assertiviteit en plezier in het spreken (van standaardnederlands). Waarom zijn onze Nederlandstalige adolescenten in het publiek niet even rad van tong als hun leeftijdgenoten in Nederland of Frankrijk ? De VGC kan gelegenheden creëren waar jongeren de kick kunnen ervaren een publiek te boeien door een mooie toespraak of een spits debat in het standaardnederlands. Onze hoorbare aanwezigheid in Brussel kan enkel verbeteren als de jongeren hun taalschaamte overwinnen en niet meer vluchten in tussentaal of, godbetert, streektaal.
Willem M.
0 0
Log in om te liken
Activiteiten voor kinderen op alle scholen
De activiteiten voor kinderen na school en tijdens de vakantie zijn niet genoeg: er zijn wachtlijsten en sommige kampen zoals theater zijn te duur. Elk kind zou de kans moeten krijgen om op school na de schooltijd te knutselen, theater te doen, te sporten, ... in het Nederlands. Het is daarbij heel belangrijk genoeg goede en dynamische begeleiders te hebben. Ouafa Z. en Nabila A.
Inschrijvingsdag speelpleinen t.
0 0
Log in om te liken
Organiseren van naschoolse activiteiten op school.
Organiseren van naschoolse activiteiten op school. Kinderen in de opvang kunnen deelnemen aan activiteiten georganiseerd op school. Deze activiteiten kunnen heel uiteenlopend zijn. Ze kunnen ondersteunend zijn (vb. taalondersteuning via theater), maar ze kunnen evengoed als doel hebben om kinderen hun talenten te laten ontdekken of te ontwikkelen. De activiteiten kunnen heel uiteenlopend zijn met als doel kinderen te laten 'proeven' van activiteiten Sommige scholen/oudercomites organiseren nu al zo'n naschoolse activiteiten (theater, kunst, tekenen, wetenschap en techniek, sport, taal, dans....). Eventueel kan er een platform opgezet worden waar ervaringen en informatie uitgewisseld worden tussen verschillende scholen/oudercomités, aangevuld met intiatieven zoals VUB kinderuniversiteit
Jurgen S.
0 0
Log in om te liken
Stimuleren van lerarenberoep bij Brusselse leerlingen met migratieachtergrond.
Er is nood aan taalondersteuning en positieve acties zodat studenten hun opleiding succesvol kunnen starten en afmaken.
Raïssa P. van Minderhedenforum
0 0
Log in om te liken
"Trage" balies
Muntpunt experimenteert met een “trage balie” waar mensen die de taal of het aanbod niet goed kennen, de tijd en ruimte krijgen om hun vragen te stellen en geholpen te worden. Dit kan drempels verlagen en creëert kansen om Nederlands te oefenen. Er zouden meer en goed herkenbare trage balies moeten zijn, bij andere organisaties.
Online sessie 💭. van 17 juni 2020
0 0
Log in om te liken
Open computerruimte voor jongeren
Een open computerruimte voor jongeren, afgestemd op de eigen leefwereld. Niet iedereen heeft toegang tot internet. Daar kunnen ze huiswerk maken, elkaar ontmoeten... Jongeren gaan niet naar de bibliotheek. Hatice
Online sessie 💬. van 29 juni 2020
0 0
Log in om te liken
Nederlandstalig Onderwijs
Er is te weinig plaats in de Nederlandstalige scholen. Veel ouders willen hun kinderen inschrijven in het Nederlandstalig onderwijs en dit lukt heel vaak niet/moeilijk. “there are not enough Dutch schools for our children”
inburgeraar _. van bon
0 0
Log in om te liken
Meertaligheid
Voor mijn werk is de kennis van verschillende talen enorm belangrijk. Zelf werd ik niet meertalig groot gebracht. Andere talen dan het Nederlands heb ik dus pas op latere leeftijd geleerd (en dit heeft best wat moeite gekost). Daarom vind ik dat alle kinderen in Brussel de kans moeten krijgen om (minstens) tweetalig te worden groot gebracht. Dit kan door in het onderwijs in te zetten op meertaligheid, liefst vanaf de peuter-/kleuterklas.
Evi R.
0 0
Log in om te liken
Nederlands leren
Meer aanbod CBE en CVO. Mensen die Nederlands willen leren moeten soms tot één jaar wachten om les te kunnen volgen. Dit is een rem op hun integratie. Mensen in het alfa-aanbod doen er jaren over om hun basisaanbod te bereiken omdat de lessen niet intensief genoeg zijn. De wachtlijsten worden onvoldoende opgevolgd, waardoor mensen soms twee jaar na hun aanvraag terug gecontacteerd worden. Bij CBE krijgen mensen soms pas enkele dagen op voorhand te weten dat ze kunnen starten met een cursus.
medewerker _. van bon
0 0
Log in om te liken
Leren ruzie maken
Workshops met rolspelen om te leren praten en onderhandelen met elkaar. Als ik zie hoe de grootmachten het doen, Trump, Putin, etc... dan krijg ik schrik. Op straat is het niet anders: recht van de sterkste. Maar zelf zou ik graag meer de kracht en kunst van het woord beheersen. Opleidingen onderhandelen aan bepaalde prive scholen kosten soms 5000 Euros voor maar drie dagen les, in groep. Schandalig. Zoiets gratis of betaalbaar aanbieden. Zelf kreeg ik in school zo les dat we gewoon heel de dag van het bord overschreven. Maar ik zou liever discussiegroepen zien etc... als dat vandaag de dag nog niet is. Leren debatteren. Leren argumenteren. Leren onderhandelen. Leren communiceren. Das heel erg van belang in het leven. Rolspelen kunnen helpen onder begeleiding van goede professionals en experts. Daar heeft iedereen baat bij denk ik. In plaats van elkaar de schedel in te slaan of een raket af te vuren. Het begint van kindsbeen af. Dan hebben we later meer politici die excelleren.
Kristof B.
0 0
Log in om te liken
Vraag mensen wat ze willen doen.
Ik heb, twintig jaar geleden, op school 1 gesprekje gehad met een psycholoog over mijn studiekeuze. Ik hoop dat het tegenwoordig beter is? Maar ook als je werkzoekend bent en je vraagt loopbaanbegeleiding, dan spendeer je gigantisch veel geld van de staat voor maar 3 of 4 uurtjes gesprek met een professional. Dat kan beter. Zelf heb ik deze site ontdekt, waar blijkbaar de Universiteit van Amsterdam mee samenwerkt. Nagel op de kop. Ik kwam meteen uit bij mijn huidige job waarvan ik ook aanvoel dat het dat is. Ik zou dus zeggen, als je de talenten wilt ontwikkelen en voeden van de (jonge) Brusselaars, vraag dan eerst wat ze willen doe en wat ze kunnen doen, door een test zoals dedeze bijvoorbeeld. Op lange termijn bespaart dat veel kosten van onnodige opleidingen en burn-outs of bore-outs op verkeerde werkplekken in het verdere leven. Nog even vermelden dat niet iedereen gemaakt is om te werken. https://www.jobpersonality.com/beroepskeuzetest
Kristof B.
0 0
Log in om te liken
Kleinere klassen en scholen, waar iedereen elkaar kent
In de massa vervreemden we gemakkelijker van elkaar, worden kinderen gemakkelijker over het hoofd gezien. Jonge kinderen hebben nood aan persoonlijke aandacht. Hun wereld moet zich geleidelijk aan kunnen uitbreiden. De overstap van het gezin (ongeveer 3-8 personen) naar de opvang en schoolcontext is momenteel te groot. Kies voor kleinere klassen en scholen. Zo moeten leerkrachten hun tijd verdelen over minder leerlingen, wat de zorg op maat van de leerling en voldoende tijd voor overleg met de ouders ten goede zal komen en de stress bij leerkrachten zal verminderen.VGC moet daarom investeren in schoolgebouwen die bewust gaan voor een familiale sfeer en 16 leerlingen per klas (of 24 met 2 leerkrachten voor de klas). Ze kan ook investeren in extra leraaruren zo dat er naast deze kleine klasgroepen ook nog ruimte is voor voldoende zorgleerkrachten. Hiervoor beroep doen op logopedisten of andere specialisten is ook een mogelijkheid.
An D.
0 1
Log in om te liken
Tweetalig onderwijs.
Twee- of meertalig onderwijs vanaf de kleuterklas tot en met het middelbaar. Nathalie G.
Postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Een vervangingspool voor afwezige leerkrachten
Het is voor scholen niet makkelijk om een vervanging te vinden voor een langdurig afwezige leerkracht. Daardoor missen leerlingen soms een deel van de leerstof, of wordt de leerstof minder goed verwerkt.
inburgeraar _. van bon
0 0
Log in om te liken
Via verschillende taal-/cultuurgemeenschappen het Nederlandstalige aanbod leren kennen
Communicatie is zeer belangrijk in aangezien wij zoveel diversiteit in Brussel hebben. Er is een groot aanbod van de overheid in Brussel maar veel mensen hebben daar totaal geen idee van. Via goede samenwerking met organisaties van verschillende taal-/cultuurgemeenschappen zouden meer mensen het aanbod kunnen leren kennen. Bijv. een lid van een Nepalese vereniging dat goed Nederlands spreekt, kan als vertrouwenspersoon mensen begeleiden naar het aanbod, kan misschien het aanbod ook vertalen naar Nepalees.
Online sessie 💭. van 17 juni 2020
0 0
Log in om te liken
Modulaire repetitieruimtes voor in leegstaande gebouwen
Er is een groot tekort aan repetitieruimtes voor muzikanten in Brussel. Tegelijkertijd is er een enorme hoeveelheid leegstand in kantoorgebouwen en handelszaken. Dmv modulaire geïsoleerde panelen zou het mogelijk zijn om zeer snel en efficient ruimtes te bouwen binnenin leegstaande panden om muzikanten hun broodnodige ruimte te geven. Doe dit onder de noemer van de antikraakwet. Op die manier geef je ook invulling en inkomsten aan leegstaande gebouwen. Wordt het pand verhuurd of verkocht zijn die ruimtes snel afgebroken om te verhuizen naar de volgende locatie.
Steven J.
0 2
Log in om te liken
Theoretisch examen rijbewijs
Als je twee keer niet slaagt voor het theoretisch examen om een rijbewijs te behalen, moet je verplicht lessen volgen. Dit is voor sommigen te duur, waardoor ze hun rijbewijs niet kunnen halen. Dat kan bijvoorbeeld een rem zijn op het vinden van een job waarbij je een rijbewijs nodig hebt. Het zou goed zijn als je meer dan twee keer zou kunnen deelnemen aan het examen zonder lessen te moeten volgen.
inburgeraar _. van bon
0 0
Log in om te liken
Het Kapitalisme in de Beurs.
Het Museum van het Kapitalisme, vorige zomer in de Beurs, permanent in Brussel! Samuel H.
Postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Informatie van scholen naar ouders beter laten doorstromen
Door lessen en nieuwsbrieven over bepaalde thema’s, zoals gezond leven of opgroeien door de school kunnen leerlingen informatie laten doorstromen naar hun ouders. Zo kunnen de twee verschillende leefwerelden (thuis – de rest) van jongeren met een migratieachtergrond dichter naar elkaar toegroeien.
Feest van jonge nieuwkomers in Brussel -.
0 0
Log in om te liken
Vue que la plupart est constamment sur les réseaux sociaux je propose que vous créez un site en lign
Ou vous expliquez en leur donnant des informations qui leur motive qu'il peuvent facilement téléchargé l'application et suivre la formation adapté à son choix. Parlent des diverses langue si vous créez l'application genre néerlandais français ,néerlandais anglais, néerlandais arabe sa pourrais leur motivé tout en leur permettant d'apprendre aussi le néerlandais.
Verdiane M.
0 0
Log in om te liken
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 143 bijdragen