Skip to main content
home-page
home-page

Gezond leven

Hoe kunnen we gezonder leven in Brussel?

Alle Brusselaars hebben recht op een gezond leven. Hoe vinden alle Brusselaars de weg naar de juiste zorg? Hoe krijgen we iedereen in onze stad meer aan het bewegen en aan het sporten? Wat heb je nodig om je goed in je vel te voelen in Brussel? Ken je goede voorbeelden die Brussel kunnen inspireren? Waar droom je van? 

241
40

Deze ideeën werden reeds ingediend

Willekeurig
Populair
Recent
Verticaal tuinieren promoten
Het Manos hotel en Tivoli green city zijn goede voorbeelden van hoe Brussel groener kan worden zonder bijkomend grondbezit. Met kleine ingrepen kunnen we door verticaal tuinieren Brussel groener en gezonder maken. Grote appartementsgebouwen hebben vaak een grote ‘lege’ vlakken. Deze vlakken zijn ideaal voor netten te spannen waar planten kunnen klimmen. Brussel zou in ruil voor onderhoud door mede-eigendom het plaatsen van netten voor zijn rekening kunnen nemen. De gehele buurt wint immers bij meer groen. Momenteel kunnen burgers reeds aan de gemeente vragen om een plantenbak te plaatsen voor de gevel. Dit systeem moet meer worden gepromoot. Promoten betekent niet enkel bekendheid geven maar tevens praktische ondersteuning. De realiteit is dat de meeste woningen in Brussel kleine mede-eigendommen zijn. Dezen moeten beter worden geïnformeerd (hoe aanvragen, hoeveel meerderheid nodig, beslissing mogelijk buiten jaarlijkse vergadering, welke planten zijn geschikt (zon/schaduw)...
Eline v.
3 7
Log in om te liken
Meer groen voor een betere luchtkwaliteit
Er is in het centrum van Brussel (bijvoorbeeld waar ik woon, dansaertstraat ter hoogte van Vlaamse poort) een dringend tekort aan groen. De luchtkwaliteit is voelbaar slecht, in het bijzonder op warme of bewolkte dagen met weinig wind. Kinderen en mensen met ademhalingsproblemen hebben hier extra last van. Afgelopen zomer heb ik voor het eerst 40 graden meegemaakt in West europa, en in een stad zonder groen is dit vrijwel ondraagbaar. Er gaan sowieso nog meer zomers van 40+ graden komen, dus laten we ons bewapenen hiertegen door meer geveltuinen, bomen, plantenbakken en andere groenen initiatieven, vooral in het centrum van Brussel. De voetgangerszone lijkt een stap vooruit maar tegelijk is het nieuw aangelegde brouckereplein één en al beton! Een paar bomen extra? Gras? Wellicht een fontein?
Idan D.
0 1
Log in om te liken
Een tarief voor alle zwembaden voor alle inwoners van het gewest
De zwembaden in Brussel hanteren verschillende prijzen en hebben een voorkeurstarief voor inwoners van de eigen gemeente. Sommige gemeenten hebben geen zwembad. Of het dichtstbijzijnde zwembad ligt in de buurgemeente. Om zwemmen toegankelijker en betaalbaarder te maken zou een tarief of abonnement voor alle zwembaden in het Gewest drempelverlagend werken.
Joke B.
2 1
Log in om te liken
Bomen en schaduw
De Brusselse ondergrond (leidingen, kabels, …) in kaart brengen en overal waar mogelijk bomen planten. Bladgroen dat schaduw geeft bij warme zomers verkiezen boven sierplanten. "Minerale" pleinen zoals het Muntplein, het Poelaertplein maar nu ook de heraangelegde de Brouckère- en Beurspleinen zo groen mogelijk maken.
Pascale D.
0 0
Log in om te liken
Een buitenzwembad in het kanaal
Met de steeds warmere zomers heeft de jeugd behoefte aan buiten zwemmen. Dat is echter in Brussel nergens mogelijk. In Berlijn hebben ze een creatieve oplossing gevonden die in Brussel ook zeker mogelijk zou zijn.
Olga S.
0 1
Log in om te liken
Inzetten op fietsgebruik
In onze stad zijn niet alleen te weinig fietspaden, er zijn ook veel te weinig veilige fietsstallingen in buurten en wijken. Eigenaars worden geacht fietsen ergens in huis op te bergen de realiteit van onze wijken met historische panden is dat dit niet zo eenvoudig is. In groene steden zoals amsterdam zijn er zeer weinig fietsbergingen in woningen en appartementen, toch verplaatst iedereen er zich met de fiets. Brussel zou moeten inzetten op veilige fietsstallingen in de openbare ruimte. De enkele fietsboxen die je hier en daar ziet zijn absoluut niet voldoende en zijn niet geschikt voor bakfietsen.
Valentine d.
0 0
Log in om te liken
GROENE verbindingen
Verbind parken en grote verkeerspunten met elkaar zodat mensen zich van noord naar zuid en oost naar west kunnen kunnen verplaatsen en zich ontspannen op een aangename manier.
ilse v.
1 0
Log in om te liken
Maak alle bussen elektrisch, verbod diesel bussen 2025
Voor een betere luchtkwaliteit en een aantrekkelijker openbaar vervoer (minder auto's) moeten alle nieuwe bussen alleen nog elektrisch worden. Als voorbeeld zie London (https://www.london.gov.uk/press-releases/mayoral/london-has-europes-largest-electric-bus-fleet). Om een snellere en duurzamere omschakeling mogelijk te maken kunnen bestaande bussen worden omgebouwd naar elektrisch, bijvoorbeeld door https://www.e-trofit.com/
Thijs t.
0 0
Log in om te liken
CANALITUP
Maak van de kanaalzone een aangename plek aan het water! Zoals in elke grote stad. Wij zijn (als burgerinitiatief, binnenkort VZW) al gestart om de kanaalzone aan te pakken. We varen met onze kayak op het water om drijvend plastiek eruit te halen. Vooral om te sensibiliseren, want de actie in sé is dwijlen met de kraan open. MAAR we zijn in nauw contact met de sluis van molenbeek en de haven van Brussel om een structurele oplossing te plaatsen. Erna zouden we planten en wandel-wegen langs het kanaal willen om te kuieren. Vooral tussen K-nal en Van Praet moet veel mogelijk zijn! Onze utopische droom, is om een kanaal te hebben dat zo proper is dat we er onze kinderen in durven zouden laten springen. ZOT? ja, maar met wat goodwill zeker haalbaar! Twijfel niet en check onze FB-pagina CANALITUP! Groeten, Alessio
Alessio P.
4 0
Log in om te liken
Stimuleer groene gevels in stadscanyons
Maak werk van groene gevels in de stadscanyons, door buurtwerk en groene comités die met hulp van aanplant acties van inheemse plantensoorten te sensibiliseren. Wat nog eens de buurtwerking verstevigt en de mensen betrokkener maakt bij het netjes houden van hun straten en gevels , ook een remedie tegen de graffiti plaag waarmee Brussel vecht.
Patrick V.
1 0
Log in om te liken
Rust en groen in de stad
Verkeerschaos & -lawaai, slechte lucht, afval op de grond, straten en zebrapaden die na een korte plensbui al meteen blank staan… De kinderen en ik begeven ons het liefst zo snel mogelijk van punt A naar punt B. In vele Brusselse straten is het onaangenaam, ongezond en ook niet ongevaarlijk om zich voort te bewegen als zwakke weggebruiker. Ik droom dan ook van oases van rust en groen die de stadsdelen met elkaar verbinden zonder veel hinder van auto’s en vrachtwagens en hun uitlaatgassen.
Kati V.
0 1
Log in om te liken
Verticaal groen
Goed voor vergroening, biodiversiteit, gevelbescherming, stadsverkoeling, en nog mooi ook. Waarom er niet voor gaan om op officiële gebouwen (GC's, Scholen, VGC-administratie...) verticale tuinen of gevelgroen te planten. Zie als voorbeeld de Permeke-bibliotheek in Antwerpen. Dit zou ook kunnen gepromoot worden bij privé-gebouwen en muren. Kortom, minder bakstenen en beton, meer planten.
Frank M.
0 1
Log in om te liken
Creëer ruimte voor fietsers en bussen door van tweerichtingsverkeer, eenrichtingsverkeer te maken
Er zijn vandaag al redelijk veel fietsbanen die de weg delen met het autoverkeer. Maar echt veilig kan je het nog niet noemen voor de fietsers. Al helemaal niet voor kinderen. En als we iets willen veranderen moeten we onze ‘ketten’ op de fiets krijgen.
Erik v.
0 0
Log in om te liken
Schrap parkeerplaatsen en vervang die door bomen en groen.
Schap ruimte voor de auto en vervang die door bomen met banken er onder en ander groen. Bomen en groen moet aanwezig zijn in elke wijk ! Groen draagt bij aan de geestelijke gezondheid van mensen en gezien de kost van wonen is groen en rust binnen de woonomgeving van essentieel belang.
Yves V.
0 0
Log in om te liken
Wandel en fietsstraten
Maak afgesloten wandel en fietsroutes doorheen de stad. Dit zijn kleinere (wijk) straten die autovrijgemaakt worden en enkel door fietsers en wandelaars kunnen gebruikt worden. De aaneenschakeling van zulke straten in een stadsnetwerk moeten bewoners de kans bieden de stad te doorkruisen via een netwerk van wandel en fietsstraten. Indien de straten slim gekozen worden kan de impact op het autoverkeer minimaal zijn, terwijl de meerwaarde voor de zakke weggebruikers bijzonder hoog is. Straten die vandaag al sterk befietst en bewandeld worden zouden eerst in aanmerking moeten komen.
Rob D.
0 0
Log in om te liken
Beter (gratis?) openbaar vervoer en extensief fietspadennetwerk
Verkeer is een groot probleem in Brussel. Alles ligt vast, fietsers moeten zich een weg wringen tussen de auto's, auto's kunnen niet parkeren, bussen zitten vast in het verkeer en komen niet op tijd aan. Investeer maximaal in collectief vervoer maak plaats voor zwakke weggebruikers en maak openbaar vervoer attractief voor de Brusselaar. Verbind Brussel met de buitengemeenten
O C.
0 0
Log in om te liken
Kanaalzwembad
In Brussel is er weinig zwemaanbod voor de zomer, grote steden zoals Berlijn hebben hier een leuke oplossing voor en zwembad in het kanaal gelegd (zeer populair hier).
Raf P.
1 0
Log in om te liken
Een groen comité in iedere wijk!
Het groen comité zou instaan voor de vergroening van de buurt: meer planten, bloemen in de buurt zorgt immers voor een sterkere verbinding tussen mens en natuur, mensen die meer buiten genieten, die meer respect tonen voor hun buurt en zo ook voor de leefwereld. Zeker op assen met veel wagens is dit nodig.
Chloé V.
0 2
Log in om te liken
Optimaliseer fietsroutes en schaf onnodige verkeerslichten af.
Vooral in het centrum zijn er veel onnodige verkeerslichten die zouden kunnen worden vervangen door een andere voorrangsregeling. Optimaliseer belangrijke fietsroutes zoals de Dansaertstraat door de verkeerslichten af te schaffen en de voorrang van rechts te vervangen door een stopbord. Zo moeten fietsers niet onnodig afremmen of wachten voor een rood licht. Een ander voorbeeld zijn de verkeerslichten op de Lombardstraat en het Sint-Jansplein. Op fietsroutes worden best ook gewoon asfalt gebruikt in plaats van kasseien.
Bert F.
0 0
Log in om te liken
Meer fietspaden
Meer fietspaden in Brussel. Laat fietspaden op elkaar aansluiten. Scheid fietspaden zoveel mogelijk van autoverkeer. Meer bomen en planten in de stad. Autoverkeer uit de binnenstad. Elmar S.
Postkaart ✉.
0 1
Log in om te liken
Betere fietspaden/fietsnetwerk
Niemand fietst in Brussel omdat Brussel niet fijn is om in te fietsen. Een goed begin zou betere fietspaden zijn, of een fietsnetwerk die de grote banen vermijdt. Of heel extreem - een totale herdenking van mobiliteit in de stad waar de auto niet centraal staat.
Stephanie B.
0 0
Log in om te liken
Betere circulatie, minder stress, beter leven in de stad.
Waarom niet zo veel mogelijk straten inrichten met éénrichtingsverkeer voor auto's ? Dit zou ruimte maken voor beplantingen, fietsstallingen, banken, fietspad dubbele richting, ... Elke straat zou ingericht moeten worden als ontmoetingsruimte voor de bewoners, met bomen die koelte zones geven in de zomer. Dit zou het sociaal contact tussen de bewoners van de wijk bevorderen.
Patrick E.
0 0
Log in om te liken
Elke maand eens autoluwe zondag
De reeds bestaande autovrije zondag is een geweldig evenement dat tal van voordelen biedt aan de stad en z'n inwoners. Het verbetert ook de luchtkwaliteit voor een dag. Het zou heerlijk zijn moest dit meer dan één keer per jaar kunnen plaatsvinden.
Josefien B.
0 1
Log in om te liken
Shift to bikes
De Stad moet radicaal investeren in goede fietswegen. Vandaag is het schandalig gevaarlijk om te fietsen in de stad, hoe verwacht je dan dat mensen de auto thuis laten? De stad zal veel leefbaarder zijn met mooie fietspaden. Tijd voor een ommekeer ! Heb ook de indruk dat veel openbare bussen leeg zijn, en bovendien rijden ze veel te snel !
Floris V.
0 3
Log in om te liken