Skip to main content
home-page
home-page

Gezond leven

Hoe kunnen we gezonder leven in Brussel?

Alle Brusselaars hebben recht op een gezond leven. Hoe vinden alle Brusselaars de weg naar de juiste zorg? Hoe krijgen we iedereen in onze stad meer aan het bewegen en aan het sporten? Wat heb je nodig om je goed in je vel te voelen in Brussel? Ken je goede voorbeelden die Brussel kunnen inspireren? Waar droom je van? 

241
40

Deze ideeën werden reeds ingediend

Willekeurig
Populair
Recent
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 241 bijdragen
Groene longen
Bescherm bestaande groene ruimtes: natuurlijke airco, luchtzuivering, biodiversiteit, waterdoorlatend, draagt bij tot de levenskwaliteit. (voorbeeld : Donderberg (hop)). Geen vliegtuigen boven dichtbevolkte zones. Dirk D.
postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Schaatsbaan
Ik wil een schaatsbaan in Anderlecht.
Feest van jonge nieuwkomers in Brussel -.
0 0
Log in om te liken
Bruxelles VERTE !
Notre capital devrait être un parfait exemple écologique, elle devrait être beaucoup plus verte. - Créer des potagers ou des jardins sur les toits de tous (ou d'une majorité) les immeubles du centre ville pour lutter contre la pollution. - Privilégier la présence d'arbres plutôt que de fontaines (qui ce soit dans le centre ville ou dans les alentours). - Interdire définitivement et très sévèrement les sacs en plastique à usage unique dans les marchés (surtout celui de la gare du midi et des abattoirs d'Anderlecht) et proposer plutôt des sacs en tissu réutilisables. - Ne plus utiliser des poubelles en sacs plastiques mais plutôt de grands containers. Cela évitera aux animaux nocturnes (comme les renards) d'y chipoter et de retrouver tous les déchets éparpillés dans le quartier.
MANON R.
0 0
Log in om te liken
Een groene verbinding tussen het klooster Saint-Antoine en het Anneessensplein
Een groene verbinding tussen het sint Antoine klooster en het Anneessensplein. Een groene autoluwe verbinding tussen het sint Antoine klooster en het Anneessensplein zorgt ervoor dat publieke functies zoals de vzw de lork (vzw die dagopvang van mindervaliden voorziet), de sociale antenne van CPAS Artois (opvang van werkzoekenden) eveneens het Sint Antoine klooster (les franceins die elke dinsdag een collecte voedingswaarde bedient aan 150 personen) met elkaar verbonden zijn en elk bereikt kunnen worden op een veilige wijze. Het gaat om een minimale stedelijke ingreep. Een kleine groene cluster die het groen van de binnentuin van het klooster verbind met de groenaanleg van het Anneessensplein, hierdoor voorzie je ook dat het pleintje op de punt tussen de Artesiëstraat en de Kazernestraat word benut en geen plaats tot dumping van afval wordt. Eveneens zorgt het enkelrichtingsverkeer van beide straten ervoor dat deze gevaarlijk samenkomen op deze punt.
christophe V.
0 0
Log in om te liken
Finse Piste in Warandepark
Wie af en toe rondjes gaat lopen in het Warandepark weet dat dit een geweldig park is om te lopen: goed verlicht, variabele rondjes, en vooral: veel collega lopers. Het park heeft een monumentaal ontwerp maar aan de andere kant is het een plek waar elke Brusselaar rust vindt. Het is een gezonde plek in de stad waar Brusselaars mekaar ontmoeten en even uit hun bubbel treden. Om sporten in het Warandepark nog meer te promoten en nog gezonder te maken zou ik willen voorstellen om een Finse piste aan te leggen in het Warandepark. Er is plaats genoeg om de paden rondom en diagonale dreven te voorzien van een pad met boomschors waar het aangenaam op lopen is. De voordelen van Finse pistes zijn legio, niet het minst dankzij de bijna perfecte schokdemping. De verende toplaag maakt dat de gewrichten minder belast worden tijdens het lopen. Ook zou het bijdragen aan het imago van het park als open en aangename plek om gezond te kunnen sporten, voor elke Brusselaar.
William R.
0 1
Log in om te liken
Eetbare parken.
In iedere gemeente , minstens drie eetbare parken / bossen met aanwijzingen wat en wanneer je kan plukken. Wendy V.
Postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Zitbanken en groen.
Ontmoetingsplekken met zitbanken en groen, veel groen. Ann V.
Postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Fietspaden.
Meer fietspaden. Ik heb geen auto meer. Pierre D.
Postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Groene pleintjes.
Minder auto's en meer groene pleintjes. Sarah V.
Postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Beter (gratis?) openbaar vervoer en extensief fietspadennetwerk
Verkeer is een groot probleem in Brussel. Alles ligt vast, fietsers moeten zich een weg wringen tussen de auto's, auto's kunnen niet parkeren, bussen zitten vast in het verkeer en komen niet op tijd aan. Investeer maximaal in collectief vervoer maak plaats voor zwakke weggebruikers en maak openbaar vervoer attractief voor de Brusselaar. Verbind Brussel met de buitengemeenten
O C.
0 0
Log in om te liken
De eerstelijnsreferent verwijst kwetsbare Brusselaars naar de juiste dienst
Veel kwetsbare personen kennen het systeem van zorg en welzijn niet goed en kloppen vaak aan de verkeerde deur aan. De eerstelijnszorg en de welzijnsorganisaties zouden voor hen toegankelijk, zichtbaar en begrijpelijk moeten worden. Dat kan met de eerstelijnsreferent. De referent is de persoon die op straat werkt en de mensen de weg naar de juiste dienst leert kennen. Hij heeft kennis van het terrein en van de sociale kaart. Ook heeft hij een goed contact met het OCMW. Het kan een maatschappelijk werker zijn, of iemand met een graduaat maatschappelijk werk. Een grote medische kennis heeft hij of zij niet nodig. Hij moet geen specialist zijn van klachten. Hij moet vooral kunnen interfereren op een moment waar mensen met twijfels zitten en niet weten naar welke persoon of dienst ze moeten gaan. Veel mensen hebben een beperkt inzicht in hun lichaam en in wat ziek of gezond zijn, is. Moesten we mensen sneller kunnen oriënteren naar de juiste dienst, een huisarts, tandarts, vroedvrouw, een dienstencentrum, een OCMW…. dan zouden we heel veel tijd en ook geld winnen. In Brussel is een grote nood aan een eerstelijnsreferent, een nieuwe functie voor vele Brusselse wijken. Dit voorstel komt er omdat ik ben beginnen nadenken over vernieuwingen die iets kunnen veranderen aan het leven van de kwetsbare Brusselaars. Het komt er op basis van contacten met huisartsen, verpleegkundigen en maatschappelijk assistenten en is verder gegroeid binnen de zorgraad van de eerstelijnszone BruZEL. Louis F.
postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Increase taxes for cars
When I moved to Brussels, I was shocked that you could have a parking pass in Saint-Gilles for 5 Euros for the entire year. Other cities I've lived asked 20 euros per month, thereby demotivating owning a car or motivating to park outside the city. The taxes for owning a car should be increased in general, and monthly/yearly public parking fees should be increased to motivate less cars and suggest those who have a car to have it parked outside the city in a park and ride situation easily accessible by public transport. Why are people driving to supermarkets that are within walking distance? Cars are needed when people need to go long distances, sometimes for families, for moving a lot of materials, and for certain services like repair and delivery.
David B.
0 0
Log in om te liken
Minder ruimte voor auto's.
Parken, bomen, meer groen en minder ruimte voor auto's. Ivo V.
Postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Meer fietspaden.
Hebben meer fietspaden. Valentine D.
Postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Meer gratis, toegankelijke psychologisch hulp zoals CGG of Solentra voor kwetsbare inburgeraars
Er is een groot tekort aan psychologische begeleiding, met lange wachtlijsten als gevolg.
medewerker _. van bon
0 0
Log in om te liken
Meer fietsenmogelijkheden in Brussel
We willen gezonde mobiliteit promoten door fietsen en wandelen te stimuleren. -> uitbreiden van fietsbibliotheken: elke kind een fiets op maat -> start to bike voor ouders en kinderen ->ouder en kindfietsen in verkeer en fietsrijen -> veilige openbare ruimte zorgt ook voor mentale rust -> stimulansen voor kinderen en ouders: vb. fietsapplaus Olievlek om dit uit te breiden: netwerken om drempels weg te werken, vertrouwenspersonen, fietsambassadeurs en vrijwilligers,… Brussels helps for Bikes : platform oprichten om vrijwilligers te activeren voor fietsen
Brede S. van Brede School Brussel
0 0
Log in om te liken
Natuurlijke airco's
Massaal en waar kan bomen planten voor meer groen en schaduw in de stad. Joke B.
postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Stimuleer groene gevels in stadscanyons
Maak werk van groene gevels in de stadscanyons, door buurtwerk en groene comités die met hulp van aanplant acties van inheemse plantensoorten te sensibiliseren. Wat nog eens de buurtwerking verstevigt en de mensen betrokkener maakt bij het netjes houden van hun straten en gevels , ook een remedie tegen de graffiti plaag waarmee Brussel vecht.
Patrick V.
1 0
Log in om te liken
Huisartsen
Er is een onderaanbod van huisartsen die in het Nederlands kunnen werken. Huisartspraktijken waar mensen in het Nederlands kunnen geholpen worden zijn ook nodig voor nieuwkomers die enkel Nederlands kunnen en geen Frans. Ook zou het aanbod van huisartsen die andere talen (dan Frans en Nederlands) machtig zijn, groter moeten zijn.
medewerker _. van bon
0 0
Log in om te liken
Luchtkwaliteit anders aanpakken.
De wens om de lucht te verbeteren in de stad is goed, maar de manier waarop trekt op niets. Voorstel: Bewoners mogen in "hun gemeente" rijden en zo de ring bereiken. Voor de niet-bewoners het systeem van Londen toepassen. Vrachtvervoer: alleen voertuigen van recente makelij. Openbaar vervoer, taxi's en schoolbussen enkel elektrisch of nog liever op waterstof. Marcus J.
Postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Geen auto's!
Elke dag zie ik over de 5000 auto's. Dat vind ik niet normaal, 1 mensenleven geleden waren er niet eens auto's. Het aantal auto's in België groeit met de dag. Jullie (de gemeente) heeft al gezegd dat auto's ouder dan 15 jaar niet in Brussel mogen. Ik heb nog 0 controles gezien! Tegen 2050 (over 30 jaar) heeft de wereld besloten dat er alleen nog maar elektrische auto's rondrijden. Dit schiet niet op! Mijn voorstel: doe het sneller. En dan niet alleen maar elektrische auto's maar gewoon helemaal geen auto's. Vind een manier om meer mensen met het openbaar vervoer te laten gaan.
Luca J.
0 0
Log in om te liken
Meer bomen.
Het zou zo fijn zijn om meer bomen in de straten van Brussel te hebben. Parkeerplaatsen zullen moeten worden opgeofferd voor meer groen. Dat heeft een meerwaarde in de zomer, meer leefbaarheid en meer gezondheid! Joey V.
Postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Meer doen bewegen.
Bewegingsnudges in de stad: kleine ingrepen die mensen meer doen bewegen. Bijvoorbeeld pedalen onder de banken om mensen te doen fietsen; kleine of nauwe doorgangen; voetjes om mensen te stimuleren de trap te nemen in plaats van de lift of de roltrap, wandelroutes, een beloning als je met de fiets of te voet naar de winkel gaat, ... Katrien Q.
Postkaart ✉.
0 0
Log in om te liken
Zwembaden
Ik wil een heel groot zwembad met 1000 glijbanen en veel buiten zwembaden in mijn straat, de Tivoli straat in Laken. Ik wil dat Oceade terugkomt (Anais - 7 jaar).
Feest van jonge nieuwkomers in Brussel -.
0 0
Log in om te liken
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 241 bijdragen