Skip to main content
home-page
home-page

Leren

Hoe kan Brussel mee je talenten versterken?

Brusselaars hebben heel wat talent. Hoe kunnen zoveel mogelijk Brusselaars een vorming of opleiding volgen die bij hen past? Hoe maken we van de vele talen in Brussel een echte troef? Hoe zorgen we ervoor dat alle jongeren een diploma of getuigschrift halen? Hoe kunnen we je ondersteunen om te (blijven) leren? Wat heb je in je vrije tijd nodig om je passies of talenten te ontwikkelen? Ken je goede voorbeelden die Brussel kunnen inspireren? Waar droom je van? 

143
52

Deze ideeën werden reeds ingediend

Willekeurig
Populair
Recent
Talen oefenen op een zomers terras
Er moeten in de zomer terrastafeltjes zijn met een duidelijk herkenbaar logo, waar Brusselaars die een taal (niet alleen Nederlands, maar alle Europese talen) willen oefenen vrij aan kunnen aanschuiven om wat met elkaar te praten.
Online sessie 💭. van 17 juni 2020
0 0
Log in om te liken
"Trage" balies
Muntpunt experimenteert met een “trage balie” waar mensen die de taal of het aanbod niet goed kennen, de tijd en ruimte krijgen om hun vragen te stellen en geholpen te worden. Dit kan drempels verlagen en creëert kansen om Nederlands te oefenen. Er zouden meer en goed herkenbare trage balies moeten zijn, bij andere organisaties.
Online sessie 💭. van 17 juni 2020
0 0
Log in om te liken
Via verschillende taal-/cultuurgemeenschappen het Nederlandstalige aanbod leren kennen
Communicatie is zeer belangrijk in aangezien wij zoveel diversiteit in Brussel hebben. Er is een groot aanbod van de overheid in Brussel maar veel mensen hebben daar totaal geen idee van. Via goede samenwerking met organisaties van verschillende taal-/cultuurgemeenschappen zouden meer mensen het aanbod kunnen leren kennen. Bijv. een lid van een Nepalese vereniging dat goed Nederlands spreekt, kan als vertrouwenspersoon mensen begeleiden naar het aanbod, kan misschien het aanbod ook vertalen naar Nepalees.
Online sessie 💭. van 17 juni 2020
0 0
Log in om te liken
Brussel, hoofdstad van de Europese talen
Brussel moet meer in de markt gezet worden – naast als hoofdstad van Europa - als hoofdstad van de Europese talen. Iedereen zou alle Europese talen en alle andere talen die in Brussel worden gesproken moeten kunnen leren in scholen, avondonderwijs maar ook peer-to-peer (dialoogtafels, taalbuddies…). Nu ligt de focus heel erg op Nederlands (of Frans) leren maar ook voor andere talen moeten gevaloriseerd worden en ook voor hen kan Brussel een leercentrum worden. Vb. Perugia in Italië.
Online sessie 💭. van 17 juni 2020
0 0
Log in om te liken
Anderstalige Brusselaars informeren via vertrouwenspersonen en sociale media
Veel Brusselaars verstaan niet veel Nederlands. Flyers en brochures over het aanbod aan cursussen en activiteiten zijn nodig, maar mensen lezen die niet in het Nederlands. Een vertaling en verduidelijking van de boodschap is noodzakelijk. Ook sociale media moeten voldoende gebruikt worden om mensen te bereiken. Daarnaast zijn ook vertrouwenspersonen zijn ook heel belangrijk. Enkel via vertrouwenspersonen (bijv. bij verenigingen zoals UAV) zal je mensen echt vlot laten integreren en hen motiveren om voldoende taalvaardig in het Nederlands te worden.
Online sessie 💭. van 17 juni 2020
0 0
Log in om te liken
Dialoogtafels om Nederlands te oefenen
Dialoogtafels zijn een geschikte tool om mensen te motiveren en begeleiden om Nederlands te leren. UAV is bereid om dialoogtafels te organiseren!
Online sessie 💭. van 17 juni 2020
0 0
Log in om te liken
Een app voor het aanbod voor kinderen en jongeren
Voor ouders zou het gemakkelijker zijn wanneer het aanbod voor hun kinderen gemakkelijk te raadplegen is op hun smartphone. Bvb. via een interactieve app, met alle info over het VGC-aanbod, die ook op basis van het profiel van het kind zelf activiteiten voorstelt, herinnert aan inschrijvingsdata, ... naar het voorbeeld van Classdojo. Sabri D.
Inschrijvingsdag speelpleinen t.
0 0
Log in om te liken
Activiteiten voor kinderen op alle scholen
De activiteiten voor kinderen na school en tijdens de vakantie zijn niet genoeg: er zijn wachtlijsten en sommige kampen zoals theater zijn te duur. Elk kind zou de kans moeten krijgen om op school na de schooltijd te knutselen, theater te doen, te sporten, ... in het Nederlands. Het is daarbij heel belangrijk genoeg goede en dynamische begeleiders te hebben. Ouafa Z. en Nabila A.
Inschrijvingsdag speelpleinen t.
0 0
Log in om te liken
Beroepenhuis
Beroepshuis: museum met verschillende technieken om uit te testen. Zo ontdekken jongeren hun talenten en kunnen ze zich beter oriënteren op schoolvlak. Jongere generaties en schoolverlaters krijgen zo een idee wat ze willen doen. Zie ook het beroepenhuis in Gent: https://www.beroepenhuis.be/ Hatice
Online sessie 💬. van 29 juni 2020
0 0
Log in om te liken
Talenten ontwikkelen: meer activiteiten voor jongeren
Er zijn te weinig activiteiten voor jongeren (en schoolverlaters). Dit is belangrijk voor hun ontplooiing. Bijvoorbeeld workshops op stageplaatsen organiseren. Een open atelierruimte waar jongeren onder begeleiding hun talenten kunnen ontdekken.
Online sessie 💬. van 29 juni 2020
0 0
Log in om te liken
Open computerruimte voor jongeren
Een open computerruimte voor jongeren, afgestemd op de eigen leefwereld. Niet iedereen heeft toegang tot internet. Daar kunnen ze huiswerk maken, elkaar ontmoeten... Jongeren gaan niet naar de bibliotheek. Hatice
Online sessie 💬. van 29 juni 2020
0 0
Log in om te liken
Beter informeren
Sommige mensen bereik je niet met folders en websites. Soms kunnen ze niet goed lezen of kunnen ze niet overweg met computers of smartphones. Persoonlijk contact is daar belangrijk om de informatie, die voor hen nuttig kan zijn, tot bij hen te krijgen. Je moet zelf naar de mensen toe gaan, zo win je hun vertrouwen. De schoolpoorten bijvoorbeeld zijn belangrijke ontmoetingsplekken, maar ook markten. Mond-aan-mond-reclame zal zo ook zijn werk doen. Medewerkers van organisaties en van de VGC moeten de tijd en ruimte krijgen om dit te doen. We hebben meer van dit soort ‘straathoekwerkers’ nodig.
Online sessie_ 💬. van 17 juni 2020
0 0
Log in om te liken
Meer plaatsen in de taallessen Nederlands en Frans
Er zijn onvoldoende plaatsen in de taallessen (Nederlands+Frans). Hier moeten meer plaatsen gecreëerd worden. Over de taalgrenzen heen contacten leggen, info uitwisselen en plaatsen creëren. Odisee, volwassenenonderwijs, ... Pierre
Online sessie 💬. van BOp
0 0
Log in om te liken
Versterken taaldiversiteit met behulp van wetenschappelijk onderzoek
Wetenschappelijk onderzoek opstarten die de sterkte van taaldiversiteit (Nederlands en Frans) in de verf zet. Dit actieplan communiceren op een verstaanbare manier naar instellingen, verenigingen... zodat iedereen hiermee aan de slag kan gaan. Talen in evenwicht. Omer
Online sessie 💬. van BOp
0 0
Log in om te liken
Lege lokalen van de Chiro of Scouts gebruiken voor bv. Huiswerk of studieplaatsen
Er zijn nog heel wat kinderen en jongeren die geen gepaste omgeving hebben om te studeren of hun huiswerk te maken. Lokalen die op dat moment niet gebruikt worden kunnen op die manier worden ingezet om jongeren en kinderen de mogelijkheid te bieden om beter voor school te werken.
Aimee M. van Minderhedenforum
0 0
Log in om te liken
Digitale kloof dichten bij kwestbare jongeren.
Het verhuren van een computer voor één schooljaar aan eventueel sociale tarieven of via een beurs.
Raïssa P. van Minderhedenforum
0 0
Log in om te liken
Stages binnen lerarenopleiding niet alleen voor de klas.
Een aantal uur stage lopen bij organisaties om kennis te maken met de realiteit en superdiversiteit in Brussel.
Raïssa P. van Minderhedenforum
0 0
Log in om te liken
Stimuleren van lerarenberoep bij Brusselse leerlingen met migratieachtergrond.
Er is nood aan taalondersteuning en positieve acties zodat studenten hun opleiding succesvol kunnen starten en afmaken.
Raïssa P. van Minderhedenforum
0 0
Log in om te liken
Ondersteuning en begeleiding van leerkrachten uit Vlaanderen in Brusselse scholen.
Pas afgestudeerde leerkrachten uit Vlaanderen kunnen via projecten begeleiding, ondersteuning, mentoring en coaching krijgen van leerkrachten uit Brussel om de Brusselse realiteit beter te begrijpen. Dit kan in samenwerking met federaties, zelforganisaties en sleutelfiguren met een migratieachtergrond.
Raïssa P. van Minderhedenforum
0 0
Log in om te liken
Joboppertunities voor jongeren koppelen aan communities.
‘Let’s go Urban’ in Antwerpen en het platform ‘Wannawork’ zijn mooie voorbeelden van hoe je tewerkstellingsmogelijkheden kan creeeren voor jongeren met een migratieachtergrond
Raïssa P. van Minderhedenforum
0 0
Log in om te liken
Inspiratiedag/-week rond beroepen.
Laatste jaarstudenten (liefst zelfs vroeger) laten kennismaken met personen met migratieachtergrond uit allerhande beroepen en sectoren (eventueel via Tedtalks). Dit kan aansluiten bij de week van de VGC rond beroepen.
Raïssa P. van Minderhedenforum
0 0
Log in om te liken
Meertalig onderwijs
In deze ultra diverse stad en hoofdstad van Europa is meertalig opgroeien een kans en een noodzaak. Dat kan moeiteloos via goed meertalig onderwijs. Het voorbeeld van de Duitstalige Gemeenschap in België waar al 40 jaar geleden immersie-onderwijs de regel was, toont dit aan. Duitstalige Belgen spreken bijna allemaal minstens 2 of 3 talen vlot. Aan het einde van het middelbaar kiezen de Duitstalige belgen voor studies of werk in de eigen regio, in Duitsland, Nederland of Wallonië. Hun kansen zijn dus x maal groter. Eentalig Nederlandstalig onderwijs in Brussel is nadelig voor onze kinderen. Hun kansen worden hiermee beperkt. Zeer veel wetenschappelijke studies tonen aan dat wanneer men van jong af aan een tweede taal leert, dit gemakkelijk gaat. Bovendien leert men daardoor ook makkelijker nog een derde of vierde taal. Dit moet niet ten koste van het Nederlands gaan. Ook dat toont de ervaring in de Duitstalige Gemeenschap aan: ze is nog steeds Duitstalig en niet verfranst.
katleen v.
0 0
Log in om te liken
Initiëren van vrijetijdskalenders, - markten en loketten
De vrijetijdskalenders, en meer nog, de vrijetijdsmarkten die georganiseerd worden binnen diverse scholen helpen om de drempels te verlagen naar vrijetijdsbesteding. Her en der ontstaan ook “vrijetijdsloketten”: Plaatsen waar ouders terecht kunnen met vragen over de vrijetijdsbesteding van kinderen. als deze plaatsen zeer “vindplaatsgericht” georganiseerd worden bv tijdens een ouderscontact, dan merk je dat je daarmee sluimerende noden ontdekt. Ouders die zich geenszins weten te oriënteren in het sociaal-culturele of in het sportgebeuren in de omgeving. Ouders die je met dergelijk vrijetijdsloket een hele stap vooruit helpt. Inspirerend zijn de vrijetijdsloketten in Antwerpen, waar per regio op regelmatige basis zeer laagdrempelige ontmoetingsmomenten georganiseerd worden. Mensen in kansarmoede (deficiet aan sociaal, cultureel en financieel kapitaal) vinden daar de ondersteuning die ze nodig hebben
Brede S. van Brede School Brussel
0 0
Log in om te liken
Ontdekken van talenten via initiatieven brede school
Brede School is een goede tool om talenten te ontdekken (via leerkrachten) en om ouders en leerlingen te laten doorstromen naar vrijetijdsbesteding (sport, cultuur, jeugdbeweging, …).
Brede S. van Brede School Brussel
0 1
Log in om te liken